Midtvejsevaluering pr. 1. februar 2000
1 Lærer/pædagogpersonligheden
(LOI)
- Skolen arbejder nu på 4. år med lærerteams.
Som tidligere rapporteret vurderes teamarbejdet som gevinst for alle parter.
I dette skoleår drøftes i teamsamtalerne (med skoleledelsen) bl.a. vedlagte
model vedr. selvreflektion i teamet.
- I relation til udmøntningen af ny arbejdtidsaftale afsættes udviklingstid til
opgradering af de faglige teams og af "afdelingsteams".
Målet er selvstyrende teams.
- Vi afsætter tid til næste skoleår at gennemføre et skoleudviklingsprojekt med Kim Foss Hansen som forløser:
Planlægningsmodel vedr. udføring og fastlæggelse af undervisningens indhold, så den enkelte elev indenfor fællesskabets rammer kan udvikle potentialer og kompetencer.
- En arbejdsgruppe med indskolingslærere og pædagoger arbejder med indhold og struktur i en "helhedsskole".
- Samarbejdsudvalg + sikkerhedsudvalg har analyseret psykisk arbejdsmiljø for alle personalegrupper i forbindelse med projekt "arbejdspladsvurdering". Konklusionen er særdeles positiv.
2 Skole-hjem samarbejdet
(K02, L02)
I relation til F-2000 punkt 6 har bestyrelsesmedlemmerne på efterårets forældremøder været "ordfører" i temaet "forældreansvar".
Tilbagemeldingen er overvejende positiv.
Bestyrelsen har følgende oplæg til næste efterårs forældremøder
(udsendt
som en del af bestyrelsens årsberetning januar 2000)
Kommende forældremøder indeholder:
- SAMVÆR
mål:
- at skabe trygge rammer for forældrenes
deltagelse i skolens hverdag,
- at forældre og lærere lærer hinanden at kende
gennem aktiviteter,
- at der gennem positivt samvær opbygges gensidig
tillid, som samarbejdet skal bygge på,
- at alle får forståelse for at mennesker er forskellige og
har forskellige forventninger til skolen.
- FÆLLESSKAB
mål:- at skabe forståelse for at klassen (skolen) er en helhed.
- at opbygge et netværk (kontaktforældre) blandt klassens forældre og lærere
- at drøfte og beslutte kontaktforældrenes rolle i klassen.
- PARTNERSKAB
mål:
- at forældrene og lærerne får afklaret hvorledes samarbejde om børnene skal fungere
- at afklare hvilke forventninger forældre og lærere har til hinanden i et partnerskab.
3 Overgange
(K03, L03)
Samarbejdet med daginstitutionerne yderligere intensiveret.
Projekt "Livskuffert" med spor fra livet før mødet med folkeskolen er ved at
komme i gang.
4 Skolens kultur - og leveregler/samværsregler
(K04, L04)
"OmSorg": Vi har i 1999 udarbejdet vores bud på en sorgplan, som alle
forældre er orienteret om gennem skolebladet "Dagmar".
"Omgangsformer på Valdemarskolen" er lærernes/pædagogernes nedskrevne aftaler.
"Ren skole" uddeles til alle nye elever/nye hjem (børnehaveklasse, 7. kl,
10 kl.). Drøftes i klasserne/evt. på forældremøder.