UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Ribe Kommune||

Handleplan:
Ribe Kommune

Valdemarsk.
Præsentation
Handleplan
Teamsamarbejde
Pjece BH-kl.
Omsorg
Omgangsformer

Skoler
Farup skole
Gredstedbro
Hviding skole
Jernved Skole
Kongeådal
Nørremark
Seem skole
Spandet-Roager
V. Vedsted
Vittenberg
Ø. Vedsted

Formidlings
konferencer

Blaabjerg
Ribe

blå
Vedrørende Urobørn - Handleplan Valdemarskolen
blå

Valdemarskolen,
Seminarievej 15,
6760 Ribe
Tlf. 75 420693.

Kontaktperson : Bent Illum Larsen, skoleinspektør.

Størrelse:
610 elever fordelt i 32 klasser i forløbet 0. - 10. årg.
17 klasser i 0.- 7. årg.
6 x 8. kl.
5 x 9. kl.
4 x 10. kl.

Ovenstående er en følge af en struktur med Valdemarskolen som overbygningsskole for 4 fødeskoler
(flytter fra fødeskole efter 7. kl.).
Endvidere kommer der nye elever til i 10. årg.( ved valg af et af skolens linjetilbud ).
Som følge heraf skal Valdemarskolen arbejde med indskoling/indslusning i bh. kl. + 8. årg. + 10. årg.

Tiltag overfor urolige elever
Alle teams har i efteråret 1997 analyseret situationen for hver enkelt elev i klasserne.
Som udgangspunkt er anvendt ministeriets definition og inddeling.
Dette har præciseret omfang og grad og har medvirket til mere præcise samtaler med forældre til de urolige børn.
Arbejdet har været et godt udgangspunkt for fælleseje af udarbejdede handleplaner.
Erfaringerne vil kunne komme til at indgå i arbejdet med timefordeling for næste skoleår.

Planlagt projekt
"De urolige børn" er efter arbejde i pæd. råd og i skolebestyrelsen blevet et beskrevet indsatsområde i skoleåret 98/99.
Dette meldes ud til forældrene via skolebladet, og alle teams ( + evt. skoleledelsen ) har nu det samme beskrevne grundlag det fremtidige arbejde.

Beskrivelse af indsatsområdet vedhæftet

Forslag til overordnet indsatsområde
Det ønskes sikret, at alle skolens elever får et undervisningstilbud og et socialt samvær, de kan profitere af, så antallet af "skole-tabere" mindskes.

Kan der svares "ja" til følgende 3 spørgsmål ?

Midtvejsevaluering pr. 1. februar 2000

1 Lærer/pædagogpersonligheden
(LOI)

  1. Skolen arbejder nu på 4. år med lærerteams.
    Som tidligere rapporteret vurderes teamarbejdet som gevinst for alle parter.
    I dette skoleår drøftes i teamsamtalerne (med skoleledelsen) bl.a.
    vedlagte model vedr. selvreflektion i teamet.

  2. I relation til udmøntningen af ny arbejdtidsaftale afsættes udviklingstid til opgradering af de faglige teams og af "afdelingsteams".
    Målet er selvstyrende teams.

  3. Vi afsætter tid til næste skoleår at gennemføre et skoleudviklingsprojekt med Kim Foss Hansen som forløser:
    Planlægningsmodel vedr. udføring og fastlæggelse af undervisningens indhold, så den enkelte elev indenfor fællesskabets rammer kan udvikle potentialer og kompetencer.

  4. En arbejdsgruppe med indskolingslærere og pædagoger arbejder med indhold og struktur i en "helhedsskole".

  5. Samarbejdsudvalg + sikkerhedsudvalg har analyseret psykisk arbejdsmiljø for alle personalegrupper i forbindelse med projekt "arbejdspladsvurdering". Konklusionen er særdeles positiv.

2 Skole-hjem samarbejdet
(K02, L02)

I relation til F-2000 punkt 6 har bestyrelsesmedlemmerne på efterårets forældremøder været "ordfører" i temaet "forældreansvar".
Tilbagemeldingen er overvejende positiv.
Bestyrelsen har følgende oplæg til næste efterårs forældremøder
(udsendt som en del af bestyrelsens årsberetning januar 2000)
Kommende forældremøder indeholder:

  1. SAMVÆR
      mål:
    • at skabe trygge rammer for forældrenes deltagelse i skolens hverdag,
    • at forældre og lærere lærer hinanden at kende gennem aktiviteter,
    • at der gennem positivt samvær opbygges gensidig tillid, som samarbejdet skal bygge på,
    • at alle får forståelse for at mennesker er forskellige og har forskellige forventninger til skolen.

  2. FÆLLESSKAB
      mål:
    • at skabe forståelse for at klassen (skolen) er en helhed.
    • at opbygge et netværk (kontaktforældre) blandt klassens forældre og lærere
    • at drøfte og beslutte kontaktforældrenes rolle i klassen.

  3. PARTNERSKAB
      mål:
    • at forældrene og lærerne får afklaret hvorledes samarbejde om børnene skal fungere
    • at afklare hvilke forventninger forældre og lærere har til hinanden i et partnerskab.

    3 Overgange
    (K03, L03)

    Samarbejdet med daginstitutionerne yderligere intensiveret.
    Projekt "Livskuffert" med spor fra livet før mødet med folkeskolen er ved at komme i gang.

    4 Skolens kultur - og leveregler/samværsregler
    (K04, L04)

    "OmSorg": Vi har i 1999 udarbejdet vores bud på en sorgplan, som alle forældre er orienteret om gennem skolebladet "Dagmar".
    "Omgangsformer på Valdemarskolen" er lærernes/pædagogernes nedskrevne aftaler.
    "Ren skole" uddeles til alle nye elever/nye hjem (børnehaveklasse, 7. kl, 10 kl.). Drøftes i klasserne/evt. på forældremøder.

    Skoleåret 1999-2000
    Alle voksne på Valdemarskolen er ansvarlig overfor
    skolens omgangsformer og påtaler andre,
    der ikke efterlever disse.

    For alle på Valdemarskolen gælder

    vedr. trafik:

    På de forskellige gange og/eller i de forskellige teams aftales ved hvert skole års begyndelse specielle omgangsformer for netop dette omrade. I indeværende skoleår er der følgende aftaler:

    50'er-gangen
    Eleverne må i frikvartererne sidde på bænkene eller opholde sig i hinandens klasser på gangen.

    80'er-gangen
    Man må ikke længere spille med bløde bolde indendøre.

    Indskolingen:
    Børnene opfordres til at bruge skiftesko indendøre.
    Filurpersonalet henter børnene i garderoben ved skoletidens ophør.