UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Ribe Kommune||

Handleplan:
Ribe Kommune

Jernved
Målsætning
Handleplan
Evaluering

Skoler
Farup skole
Gredstedbro
Hviding skole
Kongeådal
Nørremark
Seem skole
Spandet-Roager
Valdemarskolen
V. Vedsted
Vittenberg
Ø. Vedsted

Formidlings
konferencer

Blaabjerg
Ribe

blå
Vedrørende Urobørn - Handleplan Jernved Skole
blå

Målsætning vedr. uro-børn

Skolen ønsker:

Status:
  • Enhver lærer er opmærksom på uro, der forstyrrer undervisningen og/eller de andre elever.
  • Lærerne forsøger bl.a. gennem møder i teamet omkring klassen at afdække den mere skjulte uro.
  • Gennem samtalen med enkelte elever at indkredse den skjulte uro.

Køreplan for imødegåelse af uro

  1. Den enkelte lærer prøver ved samtale / irettesættelse at bringe til orden.
  2. Teamet orienteres om problemet. Inspektøren orienteres.
  3. Den berørte lærer kontakter forældrene for at orientere om problemet.
  4. Klasselæreren indkalder den berørte lærer, eleven og dennes forældre til en samtale.
    Der aftales opfølgning.
  5. Inspektøren involveres af klasselæreren.
  6. Skolepsykologen kontaktes. Han sørger for videre foranstaltninger i samarbejde med skolen og forældrene.
  7. Skolepsykologen inddrager andre parter i sagen eks. sundhedsplejerske, skolelæge, familierådgivningen etc.

Fremtidig handleplan:

Midtvejsevaluering

Ad 3: (Deltagende skole)

Jernved skole, Kirkebakken 33
Kontaktperson: Keld Rimmer
Bh.kl. - 7.klasse (82 elever)
Særlige forhold: Landsbyskole i sluttet miljø

Ad 4: (Skolens tiltag i forhold til urolige elever)

a) Tæt lærerkontakt.
b) I givet fald tæt forældrekontakt: evt. tiltag laves i samarbejde med forældrene.
c) Skolepsykologen kobles på sagen.
d) Psykologen diagnosticerer problemet og kobler evt. familie rådgivningen på.
e) Tæt kontakt psykolog - lærere.

Ad 5: (Igangværende projekter overfor urolige elever)

Ingen igangværende projekter.

Ad 6: (Planlagte tiltag/ udviklingsprojekter)

Ingen planlagte tiltag på området.

Ad 7:

Evt. mulighed for at tilkoble socialpædagog i timer og frikvarterer.
En skoles muligheder begrænses af den uddannelse, lærere har på området.

Ad 8: (Tiltag der kunne fremme processen)

Manglende sociale normer.

Ad 9: (Særlige problemfelter)

To overordnede muligheder:
1) Den behandlende forebyggelse / afhjælpning
(som beskrevet i Ad 4)
2) Den opdragende / konsekvens mulighed.
(her halter systemet - måske).

Ad 10: (Centrale handlemuligheder)

Intet.