UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Ribe Kommune||

Handleplan:
Ribe Kommune

Farup Skole
Spørgsmål
Handleplan

Skoler
Gredstedbro
Hviding skole
Jernved skole
Kongeådal
Nørremark
Seem skole
Spandet-Roager
Valdemarskolen
V. Vedsted
Vittenberg
Ø. Vedsted

Formidlings
konferencer

Blaabjerg
Ribe

blå
Vedrørende uro-børn - Farup Skole
Logo Farup skole

blå

Spørgsmål vedr. uro-børn

ad. 3 (Deltagende skole)

Farup skole, Farup Kirkevej 2, 6760 Ribe.
Tlf: 75 42 38 97 / Fax: 75 41 08 19
Vagn Lindblad
102 elever (6 klasser; 1.-7. kl.; bhv.kl.)
Ikke de største problemer, men dog nogen

ad. 4 (Skolens tiltag i forhold til urolige elever)

Ikke noget specielt projekt, men en procedure der angiver hvilken holdning "man" skal have overfor disse elever, og at der skal en forældrekontakt til på et rimeligt tidligt tidspunkt.

ad. 5 (Igangværende projekter overfor urolige elever)

se 4.

ad. 6 (Planlagte tiltag/ udviklingsprojekter)

Efter det udmærkede møde den 29/1 med Per Kjeldsen er der lagt op til en gennemgående kulegravning af problemet.
Det bliver et projekt på de kommende pæd.råd-møder.
Det bliver i tæt samarbejde med vores SFO.

ad. 8 (Tiltag der kunne fremme processen)

Både den enkelte skole og kommunen/skoleledergruppen bør nedsætte arbejdsgrupper.
Ledergruppen sammen med familiehuset.

ad. 9 (Særlige problemfelter)

Det er jeg ikke i stand til at vurdere med mit kendskab til urobørn.

ad. 10 (Centrale handlemuligheder)

På den enkelte skole er det væsentligt, at alle voksne kender holdningerne til disse børn, og at alle er med til at tackle problemerne når de viser sig. Ikke mindst er det væsentligt, at eleverne føler sig i trygge omgivelser og har tillid til den voksenverden de færdes i. Den tryghed skabes bl.a. ved, at elever ikke føler sig overset.

Hvis problemerne på et tidspunkt bliver så store, at den enkelte skole ikke kan magte dem alene, er det meget betydningsfuldt, at man ved hvor der er hjælp at hente og hvordan.

Handleplan

Målsætning:

Skolen ønsker:

  • Så tidligt som muligt at iværksætte foranstaltninger over for urobørn og børn i risikozonen.
  • At inddrage forældre som aktive og medansvarlige for skolens arbejde med disse børn.
  • At inddrage SFO samt kommunes familiecenter i arbejdet.

Status:

  • Enhver lærer er opmærksom. på uro, der forstyrrer undervisningen og/eller de andre elever.
  • Lærerne forsøger bl.a. gennem møder i teamet omkring klassen at afdække uroen - også den mere skjulte uro.
  • Gennem samtaler med den enkelte elev at indkredse den skjulte uro.

Handleplan for imødegåelse af uro.

  1. Den enkelte lærer prøver ved samtale / irettesættelser at bortskaffe uroen.
  2. Teamet orienteres og inddrages i problemet. Inspektøren orienteres.
  3. Den berørte lærer, evt. klasselæreren, kontakter forældrene for at orientere om problemet
  4. Klasselæreren indkalder forældrene, eleven og den/de berørte lærere til en samtale. Her aftales en handleplan/fælles holdning.
    Der aftales en opfølgning.
  5. Inspektøren involveres og indkalder evt. til et nyt møde.
  6. Skolepsykologen kontaktes. Han sørger for videre foranstaltninger i samarbejde med skolen og forældrene.
  7. Skolepsykologen inddrager andre parter i sagen f eks. sundhedsplejersken, skolelægen familiecentret m.fl.

Fremtidig handleplan:

  • Skole-hjem samarbejdet videreudvikles.
  • Eleverne / elevrådet inddrages i udformningen af reglerne for god ro og orden.
  • Lærerne tilbydes kurser i konfliktløsning og i samtaler med forældrene.
  • Denne handleplan evalueres løbende.