UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Ribe Kommune||

Handleplan:
Ribe Kommune

Seem
Oplæg
Evaluering
Handleplan

Skoler
Farup skole
Gredstedbro
Hviding skole
Jernved skole
Kongeådal
Nørremark
Spandet-Roager
Valdemarskolen
V. Vedsted
Vittenberg
Ø. Vedsted

Formidlings
konferencer

Blaabjerg
Ribe

blå
Vedrørende Uro-børn Seem Skole
blå

Oplæg vedr. uro-børn

En redegørelse fra undervisningsministeren til folketinget i foråret 1997 vedrørende urobørn resulterede i oprettelsen af et kommunalt netværk bestående af ca. 25 kommuner fordelt over hele landet.

Ribe kommune er en af dem.

Der har, været afholdt en høring/temadag om emnet, og det er besluttet i skolelederkredsen, at de enkelte skoler deltager i den fælleskommunale indsats ved egne initiativer.

Målet for Seem skole kunne være

At skabe en kultur, der indebærer et fælles personaleansvar over for urolige elever og dernæst at skabe enighed om konkrete handleplaner.

Ud fra erkendelsen af, at Seem skole er meget overskuelig for såvel elever som personale, foreslår jeg derfor, at pædagogisk råd bliver det forum, der dels drøfter dette tema og dels er omdrejningspunktet for initiativer, der tages lokalt.
Alternativet er de enkelte klasseteams/pædagoger, hvilket jeg dog finder uhensigtsmæssigt, idet den enkelte medarbejder derved kan blive inddraget i drøftelser om de samme elever flere gange.

Mere konkret kunne jeg forestille mig, at man i forbindelse med skoleårets planlægning fokuserede på vore elevers adfærd i de forskellige undervisningssammenhænge, i "Geseemsen" og i frikvarterer.
På baggrund af vore iagttagelser skulle følgende 3 spørgsmål så besvares:

Er alle klassens elever underviselige?
Kan klassens elever altid være tjent med arbejdsforholdene og dem, de er i stue med?
Kan lærerne være tjent med arbejdsforholdene og de elever, der skal undervises?

Hvis ikke der kan svares ja hver gang er det næste spørgsmål:

Hvad kan så iværksættes ?

Pædagogisk råd udarbejder herefter et forslag til handleplan.

Urolige børn kan efterfølgende drøftes på hvert møde i pædagogisk råd.

LN/30. januar 1998

Vedr. URO-børn (midtvejsevaluering)
Februar 1998

ad 3 (Deltagende skole)

Seem skole, Varmingvej 3 6760 Ribe
Tlf: 75 44 13 43
Kontaktperson: Lars Nykjær

72 elever (6 klasser; 1.-7. kl.; bhv.kl.)
Overskuelighed i dagligdagen forebygger megen uro.

ad 4 (Skolens tiltag i forhold til urolige elever)

Klasselærer og leder tager evt. initiativer

ad 5 (Igangværende projekter overfor urolige elever)

Bilag

ad 6 (Planlagte tiltag/ udviklingsprojekter)

Intet

ad 8 (Tiltag der kunne fremme processen)

Fastholde lokale skoleenheder tæt på elevernes eget miljø.

ad 9 (Særlige problemfelter)

Intet

ad 10 (Centrale handlemuligheder)

Hurtig indsats samt skabe forståelse hos eleverne for ansvar for egne handlinger.

ad 1l (Øvrige temaer)

Intet

Målsætning for Uro-Børn, Seem skole

At skabe en skolekultur, der indebærer el fælles personaleansvar overfor urolige elever og dernæst skabe enighed om konkrete handleplaner.

Handleplaner:
December 1998

Lærer-/pædagogpersonligheder

Skolen må i dagligdagen skabe forum, hvori samtaler og kontakter uhindret kan finde sted.
Klasselæreren er nøglepersonen, der formidler kontakten til hjemmet, kolleger og ledelse samt inddrager disse i fornødent omfang.
Et fast punkt forud for skoleårets planlægning er ressourcer til urobørn.

Skole-/hjemsamarbejdet

Forældre inviteres til to årlige samtaler med skolens personale.
Forældrene informeres og inddrages i samtale, når yderligere behov opstår.
Initiativpersoner er klasselærer og/eller skoleleder.

Overgange

For børn i privat dagpleje:
Børnene inviteres på førskolebesøg 3 gange årligt ( fra legestuen og i forbindelse med skoleindskrivningen)
Initiativperson er børnehaveklasseleder og/eller skoleleder.

For børn i børnehave i Ribe:
Børnene har en fast invitation til at besøge skolen i foråret før skolestart sammen med deres institution.
Initiativperson er børnehaveklasseleder og/eller skoleleder.

Skolens kultur og leveregler/samværsregler

Personalet er kollegialt forpligtiget på at slutte op om fælles initiativer.
I elevrådets arbejde indgår elementer af trivsel og adfærd.
I forbindelse med skoleårets planlægning focuseres på vore elevers adfærd i forskellige sammenhænge.
Som følge heraf udarbejder pædagogisk råd eventuelle handleplaner.

Logo Seem Skole