Ad 3: (Deltagende skole)Kongeådal skole, Kongeådal 17 6771 Gredstedbro,
Roll Præstegaard 125 elever (1.-7. kl.; bhv.kl.; 7 klasser)
Der er i dette skoleår særligt urolige børn i 1. og 2. og 7. klasse.
Ad 4: (Skolens tiltag i forhold til urolige elever)
Normale tiltag er henstillinger til eleven.
Eleven bedes om at gå ud for at falde til ro.
Samtale med eleven.
Sociale træningsspil i klassen.
Fremtidsværksted o. l. med klassen.
Ad 5: (Igangværende projekter overfor urolige elever)
I indeværende skoleår arbejder lærere og pædagoger med konflikthæmmende kommunikation.
Der holdes kursus i social træning af klasser.
Ad 6: (Planlagte tiltag/ udviklingsprojekter)
Konflikt hæmmende kommunikation trænes fortsat.
Ad 7:Vi ønsker fokus på problemet, og en løsning, der gør det muligt at bevare de truede børn i skolen.
Ad 8: (Tiltag der kunne fremme processen)
Jeg kan ikke nævne noget specielt udover den almindelige normforvirring i samfundet og travlhed i familier med få børn, der får megen opmærksomhed.
Ad 9: (Særlige problemfelter)
Mht. forebyggelse er det vigtigt at få et godt samarbejde med hjemmene meget tidligt og med daginstitutionerne.
Oplysning og træning af familier, dagplejere og pædagoger.
Tiltag på fire indsatsområder
1. Lærer/pædagog-personligheden
Gennem sidste skoleår trænede vi kommunikationsformerne aktiv lytning og jeg-budskabet.
Vi gennemførte kurser i "den vanskelige samtale" med forældre, børn og kollegaer.
Kursus i april med Den gode cirkel. Disse teknikker vil vi træne med mellemrum på pædagogisk råds møder.
2. Skole hjem samarbejde
l 1995/96 ændrede vi forældresamtalernes indhold og udarbejdede samtaleblad.
Ved brugerundersøgelse i januar var der positiv tilbagemelding på disse nye samtaleformer.
3. Overgange børnehave-SFO-børnehaveklasse
Vi har påbegyndt en procedure, hvor vi sammen med børnehaven orienterer kommende bh. kl. om skolens forventninger.
Ligesom vi forsøger at samle forældrene til de to-årige, det vil vi også prøve at gøre sammen med børnehaven.
4. Skolens kultur, leve- og samværsregler
Vi vil systematisere den løbende diskussion om disciplin/selvdisciplin, motivation, ansvarlighedlligegyldighed overfor ting og personer (herunder en selv). Vi vil arbejde for at ydersynspunkterne nærmer sig hinanden i respekt for forskelligheden.