UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Ribe Kommune||

Handleplan:
Ribe Kommune

Øster Vedsted
Præsentation
Evaluering98
Evaluering2000
Handleplan
Kaskelotten

Skoler
Farup skole
Gredstedbro
Hviding skole
Jernved skole
Nørremark
Seem skole
Spandet-Roager
Valdemarskolen
Vester Vedsted
Vittenberg

Formidlings
konferencer

Blaabjerg
Ribe

blå
Vedrørende projekt "Uro-børn"- Øster Vedsted Skole
blå

Besvarelserne er udarbejdet i forhold til udleveret disposition.
Februar 1998

3. Deltagende skole:

Skole: Øster Vedsted skole, Nør-Eng 6, 6760 Ribe
Tlf: 75 42 31 90
E-mail: sdp@ribekom.dk
Kontaktperson: Skoleleder Stig Pedersen
Skoleprofil: Skolen er placeret i et socialt velfungerende miljø med klassetrin fra 0. - 5. klasse. (6 klasser; 1.-5.kl; bhv.kl.)
Skolens elevtal udgør 94 elever, med en stigende tendens.
Skolen rummer ligeledes en skolefritidsordning / børnehave med egen ledelse, forældrebestyrelse.
Der er oprettet en fællesbestyrelse mellem skole og daginstitution.
Ingen særlige forhold vedr. urobørn.

4. Skolens tiltag i forhold til urolige elever:

I overvejende grad accepteres elever med forskellige reaktionsmønstre.
I forbindelse med "forstyrrende uro/ elever" har skolen ikke udarbejdet nogen egentlig handleplan.
I de fleste tilfælde afgør lærerne selv omfanget af handlemuligheder.
Ved gentagne forstyrrelser bliver forældrene underrettet efter forudgående samtale med ledelsen.
Almindeligvis er en sådan henvendelse tilstrækkelig.
I enkelte tilfælde har SFO-personalet været delagtige i en fælles indsats overfor urolige elever.

Generelt kender skolen ikke til "spec. unv. krævende urobørn".
Der kan dog periodevis opstå problemer p.g.a. hjemlige eller ydre forhold, som udløser en velbegrundet uro, tvivl og magtesløshed.
Dette har efterfølgende udløst en speciel hensyntagen til det enkelte barn.

5. Igangværende projekter overfor urolige elever:

Forøget samarbejde med SFO-personalet:
Som delelementer i forhold til urolige elever kan nævnes:

6. Planlagte tiltag/ udviklingsprojekter:

Der ingen tvivl om, at skolen i den nærmeste fremtid vil påbegynde debatten omkring "forstyrrende elever".
Formodentlig vil en fokusering på emnet være medvirkende til en større åbenhed og pædagogisk udvikling.
(undervisningsmæssige relationer/ fælles holdning/ handleplan)

8. Tiltag der kunne fremme processen:

9. Særlige problemfelter:

10. Centrale handlemuligheder:

11. Øvrige temaer:

Principper og Handleplaner

Ud fra udsendt notat d. 10.09.98 er udarbejdet følgende tilbagemelding vedr. skolens "handleplaner" omkring følgende indsatsområder:

1. Lærer / pædagog-personligheden:

Skolen har ikke udarbejdet nogen egentlige handleplaner på området, men følgende bemærkninger kan gives i forbindelse med de væsentligste elementer i problematiseringen:

Rådgivning/ vejledning:
På et mindre lærerværelse forefindes den almindelige rådgivning/ vejledning igennem dagligdagens dialogform.
Tidligere har der ikke eksisteret den nødvendige interne tillid, således at en egentlig rådgivning kunne praktiseres.
Det er skolens hensigt at ændre denne praksis, og allerede på nuværende tidspunkt er dette vendt til positive samarbejdsrelationer.
Som element afholdes der medarbejdersamtaler med alle ansatte en gang årligt.

Supervision:
Elementer fra ovenstående.

Efteruddannelse:
Det er skolens målsætning, at uddanne personalegruppen optimalt.
Efteruddannelsesbehovet er langt større end de afsatte midler muliggør.

Som det fremgår af skolens målsætning fokuseres derpå et godt trivsel -og læringsmiljø.

Skolens formål
Det er Øster Vedsted skoles formål at dække behovet for undervisning af elever fra børnehaveklasse til og med 5. klasse i skoledistriktet.
De overordnede rammer for denne virksomhed er folkeskoleloven og vedtægt for styrelse af Ribe Kommunes skolevæsen.

Skolens opgave er endvidere:

  • at udvikle en skole, der giver glade, trygge og kreative børn
  • at styrke børnenes selvtillid
  • at lære børnene ansvarlighed
  • at give børnene gode arbejdsvaner
  • at udvikle børnenes sociale færdigheder
  • at medinddrage forældre, så de er aktive og ansvarlige omkring deres børns skolegang
  • at skabe gode arbejdsforhold og engagerede medarbejdere

Derfor skal skolens opgave løses, så:

  • der tages højde for individuelle forudsætninger blandt børnene
  • der lægges vægt på en undervisning tilrettelagt ud fra børnenes verden
  • der lægges vægt på en oplevelsesrig undervisning
  • der lægges vægt på, at overgangen til Vittenbergskolen bliver så let som mulig
  • forældrene inddrages i børnenes skolegang

2. Skole/ hjem samarbejdet:

Ud over skolens nuværende principper har der ikke været diskuteret en ændret handleplan for et udvidet forældresamarbejde.
I skoleåret 1997/98 forsøgte skolen at inddrage de enkelte klasseforældreråd i planlægningen af de årlige klasseforældremøder.
Medansvaret for afviklingen af disse møder blev modtaget med blandede følelser uden det ønskede resultat.

Øvrige forhold:

Henvisning til skolens principper vedr. forældresamarbejdet:

Principper for samarbejdet mellem skole og hjem:
Forældremøder:
  • Der afholdes mindst et forældremøde i alle klasser det første i begyndelsen af skoleåret
  • Der afholdes i øvrigt forældremøder efter behov.

Kontaktforældreråd:

  • På det første møde vælges kontaktforældreråd.
  • Kontaktforældrerådenes opgave er at styrke klassens trivsel.
  • Senest i oktober afholdes et møde for de nyvalgte kontaktforældreråd på skolen.
    Skolebestyrelsen deltager også i mødet.
  • Skolebestyrelsen kan bruge gruppen af kontaktforældreråd som "backinggruppe".

Opstart på forældresamarbejde:

  • I foråret inviteres forældrene til den nye børnehaveklasse, til et orienterende møde på skolen.

Forældresamtaler:

  • Forældrene inviteres to gange i løbet af skoleåret til samtale om deres barn.
  • Forældrene afgør, om barnet skal deltage i samtalen.
  • Klasselæreren og matematiklæreren repræsenterer klassens øvrige lærere.
  • Samtalen bør forløbe som en dialog.
  • Samtalen bør være handlingsorienteret.
  • Følgende emner kan drøftes:
    Det faglige standpunkt
    Arbejdsindsats
    Trivsel
  • I forbindelse med F2000 vil skolen fokusere på pkt. 5.:
    "En god start - et fælles grundlag", hvorunder skole/ hjem samarbejdet indgår som element.
    En revurdering af skolens principper vil derfor indgå.

    3. Overgange:

    Henvisnings til skolens nuværende forsøg på området.

    4. Skolens kultur og leveregler / samværsregler:

    Skolen har generelt meget få problemstillinger omkring uacceptabel opførsel.
    Endvidere henvises til Notat fra Familierådgivningen udsendt d. 28.01.98.

    Der henvises til skolens formålsbeskrivelse (se pkt. 1) samt udarbejdet handleplan på området:

    Princip / handleplan
    Forholdsregler ved uacceptabel opførsel:
    1. Ved forstyrrende adfærd i undervisningen
    2. Eleven sendes ud af klassen. Hvis eleven ikke kan sidde selv sørges for opsyn.
      (kontor, kollega m .m.)
    3. En efterfølgende snak med eleven.
    4. Læreren afgør hvorvidt der skal tages kontakt til hjemmet.
      Her redegøres for grunden til udelukkelsen.
    5. Klasselæreren orienteres.
    6. Ved gentagne udelukkelser drøftes sagen med ledelsen.
    7. Der tages evt. skridt til indkaldelse af forældre.

    Ved voldsom og støjende adfærd i klasser, eller på gange i pauserne.
    Indeordning bliver inddraget for de pågældende elever i et antal dage.

    Ved uforskammet/krænkende optræden overfor personalet.
    Eleven, læreren og skolelederen tager en snak om det passerede.
    Hvis ikke det hjælper kontaktes forældrene.

    Ved uacceptabel adfærd eleverne imellem.
    De voksne skal gribe ind når enkeltelever eller grupper af elever lider overlast.

    Ovenstående beskriver sanktioner overfor elever. Men vi må ikke glemme, at det er os voksne,
    der skal give eleverne forudsætning for at handle ansvarligt ved selv at handle ansvarligt med krav, konsekvens og kærlighed.

    Derfor har

    • Eleverne krav på at vide, hvad vi forlanger af dem.
      NB! Det skal være krav eleverne har chance for at indfri
    • Eleverne krav på at vide, hvad konsekvenserne er, når aftalte/vedtagne normer brydes.
    • Eleverne krav på at vi tager dem alvorligt
    • Viser dem tillid
    • At vi bryder os om dem
    • At vi bidrager til følelsen af selvværd.

    Midtvejsevaluering vedr. "Urobørn" for Øster Vedsted skole
    Januar 2000

    Kommunale og lokale områder:

    K. 0. 1. / L. 0. 1.:
    Målsætningen omkring sikringen af et godt trivsels- og læringsmiljø er under stadig udvikling.
    Skolen har endnu ikke udarbejdet nogen reel handleplan på området (ud over indholdet i
    skolens målsætning).
    På et lille lærerværelse påvirkes derimod trivselsmiljøet gennem dagligdagens pædagogiske arbejds- og dialogform.
    Igennem skolens udviklingsforsøg vedr. "leg - læring" er der som "sidegevinst" skabt grundlag for et miljø med en øget inspiration, udvikling og pædagogiske sammenhænge.
    I forbindelse med F2000 er skolen godt igang med udviklingen af fokuspunkt 2., herunder teamsamarbejde mv.

    K. 0. 2. / L. 0. 2.:
    Nye initiativer på området er ikke iværksat.

    L. 0. 3.:
    Området har gennem to år været et vigtigt element i et lokalt udviklingsforløb med tilknyttet daginstitution (Kaskelotten).
    Beskrivelse / materiale er vedlagt som bilag.

    1. Projekt Leg - Forståelse. (leg - læring)
    2. Overgange / målsætning for børnehaveklassen.

    K. 0. 4/ L. 0. 4.:
    Der er udarbejdet principper for brug af edb-udstyr. (leveregler)