Fokusering på den sproglige udvikling
En fælles målsætning er, at udbygge indsatsen i børnehavegruppen omkring "sproglig opmærksomhed".
Udviklingen af de sproglige udtryksfærdigheder supplerer og styrker således processen omkring barnets læseudvikling.
Målet med indsatsen er:
- at barnet bliver bevidst om, at sproget kan udtrykkes på forskellig vis.
- at barnet bliver i stand til at sætte skrift - og / eller billedsprog på sit budskab gennem "legeskrivning".
- at styrke barnets sproglige udvikling gennem inddragelse af flere sanser i læreprocessen.
- at aktivitetsformerne tager udgangspunkt i forskellige udviklingsområder. (jf. nævnte Hovedområder)
Legeskrivning/værkstedsaktiviteter
Barnet opmuntres til at legeskrive.
Det er hensigten, at børnene i legeskrivningen lærer så mange ord som muligt (ordbilleder), når børnenes udviklingstrin er nået.
I legen indgår skrift - og billedsproget, som har betydning for det enkelte barn.
- Der tages udgangspunkt i det enkelte barns erfaringer, som udveksles med andre.
- Der lægges op til, at fantasi og kreativitet styrkes.
- Der lægges op til, at den sociale udvikling styrkes i forhold til at kunne arbejde/ lege sammen
- Evnen til at kunne benytte det mundtligt og skriftligt sprog
Det er hensigten, at barnet gradvist lærer
- At skriften symboliserer det talte sprog.
- At skriftsproget er et alternativ til talesproget.
- At skriftsproget indeholder forskellige detaljer (bogstaver, tal, ord) som modsvarer lydbilleder, når man taler.
- At man skriver fra venstre mod højre.
- Hvor på siden man begynder.
I forbindelse med arbejdet opbygges en række "værksteder", hvis indhold danner rammen ud fra en lege betonet facon.
Ved etableringen af "værkstederne" indgår naturligt elementerne omkring legeskrivning og legelæsning.
Eksempler på værksteder:
- Butik
- Posthus
- Fødselsdagsfest
- Bageværksted
- Restaurant
- Læseværksted
- Teater
- Rejsebureau
- Paskontor
- Skadestue mfl.
En del af værkstederne kan inddrages i og supplere arbejdet med årets øvrige emner.
Kontinuerligt arbejder børnene desuden med at skrive og tegne dagbøger.
Med jævne mellemrum kommer dagbogen med hjem som støtte i samtalen mellem forældre og børn om, hvad der sker i skolen.
Forældrene opfordres til "at skrive tilbage" som tegn på, at den er blevet set og eventuelt drøftet.

Læse-skriveværksted/ inddragelse af edb; som overgang til 1. klassetrin
Kommende 1. klasselærere indgår i det omfang timetildelingen tillader det, som støttelærere i børnehaveklassen.
Støttelærerfunktionen danner mulighed for at inddrage elementer fra edb-området.
Målet er, at børnene opnår fortrolighed med, at:
- lærer at tænde og slukke.
- lærer skærm, tastatur og mus at kende.
- lærer at kalde et program frem fra hovedmenuen.
- lærer at finde rundt i programmet.
- lærer at bruge særlige taster (pile, mellemrum, retur)
Skole-hjemsamarbejde:
Skole-hjemsamarbejdet i børnehaveklassen tager udgangspunkt i skolens målsætning.
1.
Det er hensigten så tidligt som muligt, at give de kommende forældre en bred orientering om skolen og Kaskelottens overgangsordning, den fælles indsats omkring sproglig opmærksom, børnenes sociale udvikling samt skolens forventninger og målsætning.
Orienteringen kan gives et til to år inden skolestarten.
2.
Indskrivningen til børnehaveklassen foregår i januar måned i samme år, som børnene starter i børnehaveklassen.
3.
Det første forældremøde i børnehaveklassen ligger umiddelbart inden børnene starter i børnehaveklassen.
Hensigten er, at orientere om skolens målsætning, årets gang samt øvrige vigtige informationer der vedrører den kommende skolegang.
På mødet vælges endvidere klassens første kontaktforældreråd, der er med til at planlægge kommende møder og sociale arrangementer.
4.
Det andet forældremøde afholdes i aug/sept. måned.
På forældremødet orienteres om årsplanen for børnehaveklassens arbejde, sprogstimulering og skolens forsøg med Leg - Forståelsesdelen.
Desuden gives der mundtlige eksempler på, hvordan arbejdet systematisk gribes an.
5.
Der afholdes to skole-hjemsamtaler om året med deltagelse af pædagog fra Kaskelotten.
Det første ligger i efteråret uden elevdeltagelse.
Forud for denne samtale fortages en pædagogisk evaluering i form af en "kontrolleret tegne- iagttagelse".
Under samtalen indgår et yderligere fingerpeg om barnets begrebsudvikling, talforståelse, trivsel og adfærd.
Den anden samtale ligger i foråret. Ved denne samtale er eleverne velkomne til at deltage.
Til denne samtale har forældre og børn hjemmefra forberedt sig ud fra udleverede samtaleark.
6.
Der afholdes almindeligvis to sociale arrangementer om året, som tilrettelægges i samarbejde med det valgte kontaktforældreråd.
Den daglig kontakt:
I "postkassen" som alle børn har i tasken, lægges skriftlige informationer og breve til hjemmene.
Forældrene orienteres herigennem løbende om børnehaveklassens aktiviteter.
Endvidere er alle forældre velkommen til at besøge børnehaveklassen efter forudgående aftale.

Velkommen til et fremtidigt samarbejde.
Kaskelotten og Øster Vedsted skole.