UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Ribe Kommune||

Handleplan:
Ribe Kommune

Øster Vedsted
Præsentation
Evaluering98
Evaluering2000
Handleplan

Skoler
Farup skole
Gredstedbro
Hviding skole
Jernved skole
Nørremark
Seem skole
Spandet-Roager
Valdemarskolen
Vester Vedsted
Vittenberg
Øster Vedsted

Formidlings
konferencer

Blaabjerg
Ribe

blå
Forældreorientering - Øster Vedsted Skole
blå

Overgange - Børnehaveklassen - Leg og forståelse
Kaskelotten
Øster Vedsted skole

Januar2000

Forældreorientering
Målbeskrivelse for:

Overgang mellem Kaskelotten og skolen

Børnehaveklassen

Leg og Forståelse / sproglig udvikling

Fundamentet for arbejdet i børnehave-
klassen samt overgange for Øster Vedsted
skole og Kaskelotten..

Overgang mellem Kaskelotten og skolen:

A. Fra børnehave til børnehaveklasse:

Året inden børnene starter i børnehaveklassen samles børnene i en gruppe, hvor børnene indgår i forløb omkring sproglig opmærksomhed, som tilrettelægges af børnehaveklasselederen samt pædagogerne i Kaskelotten.
Hensigten hermed er, at styrke børnenes sproglige-, motoriske- og sociale udvikling, samt optræning i diverse "skal" aktiviteter.

Inden skolestarten inviteres de kommende børnehaveklassebørn på flere besøg på skolen.

Personalemæssigt indgår pædagogen fra børnehaven i skolen og Kaskelottens forsøg omkring Leg - Forståelsesforløbet.
Hensigten med ordningen er bl.a. at skabe den nødvendige tryghed i overgangsforløbet.
I børnehaveklassen deltager pædagogerne på lige fod i forberedelsen og tilrettelæggelsen af planlagt forældresamarbejde.

B: Fra skole til skolefritidsordning:

Gennem Leg - Forståelsesordningen er der et kontinuerligt sammenhæng mellem fritids- og skoledel, således at udvalgte forløb fortsætter efter endt skoledel.

Overordnet mål I beskrivelse for arbejdet i børnehaveklassen:

Aktiviteter i børnehaveklassen

Målet for aktiviteterne i børnehaveklassen er, at barnet opnår alsidige sproglige, motoriske, sociale, faglige (viden og færdigheder) og personlige kvalifikationer.

Metoder:
Barnet skal have mulighed for udvikling gennem:

Plan for arbejdet i børnehaveklassen:

Starten på skoleåret:
Der leges sociale lege og navnelege, der har til formål, at børnene lærer hinanden og de voksne at kende.
Daglige rutiner trænes, med det formål at skabe tryghed i nye omgivelser.

Skoledagen:
Hver dag trænes sproglig opmærksomhed.
Udviklingsmæssigt tages der udgangspunkt i en række hovedområder (intelligenser) gennem tilrettelagte "lege - og læringsmiljøer".

Leg og Læringsmiljøer

I dagligdagen arbejdes der endvidere med forskellige emnevalg, der skifter i årets løb:

Ture:
Alt efter emnevalget indgår "ture ud af huset", som supplement til dagligdagen.
Det kan dreje sig om ture i nærmiljøet, i skoven, i byen, teater, musik og kunstoplevelser mv.

Matematik:
I børnehaveklassen indgår enkelte elementer fra begyndermatematikken.
Der arbejdes med antal (tælleremser, gæt - og tæl ... ) størrelsesforhold (større end - mindre end) lige - ulige, halvering, fordobling, måling, vejning, former og figurer.

Lege:
Med udgangspunkt i forskellige legeformer og musiske aktiviteter (sanglege, drama og musik) er det hensigten, at tilgodese børnenes kropsudfoldelser med henblik på bevægelsesudvikling, fysisk træning, børnenes selvtillid og selvværd.

Overordnet er det skolens hensigt at børnenes oplevelse beskrives som følgende:

"Jeg hører - og jeg glemmer
Jeg ser - og jeg husker
Jeg gør det - og jeg forstår"

sproglig udvikling

Fokusering på den sproglige udvikling

En fælles målsætning er, at udbygge indsatsen i børnehavegruppen omkring "sproglig opmærksomhed".
Udviklingen af de sproglige udtryksfærdigheder supplerer og styrker således processen omkring barnets læseudvikling.

Målet med indsatsen er:

Legeskrivning/værkstedsaktiviteter

Barnet opmuntres til at legeskrive.
Det er hensigten, at børnene i legeskrivningen lærer så mange ord som muligt (ordbilleder), når børnenes udviklingstrin er nået.
I legen indgår skrift - og billedsproget, som har betydning for det enkelte barn.

Det er hensigten, at barnet gradvist lærer

I forbindelse med arbejdet opbygges en række "værksteder", hvis indhold danner rammen ud fra en lege betonet facon.
Ved etableringen af "værkstederne" indgår naturligt elementerne omkring legeskrivning og legelæsning.

Eksempler på værksteder:

En del af værkstederne kan inddrages i og supplere arbejdet med årets øvrige emner.

Kontinuerligt arbejder børnene desuden med at skrive og tegne dagbøger.
Med jævne mellemrum kommer dagbogen med hjem som støtte i samtalen mellem forældre og børn om, hvad der sker i skolen.
Forældrene opfordres til "at skrive tilbage" som tegn på, at den er blevet set og eventuelt drøftet.

PC model

Læse-skriveværksted/ inddragelse af edb; som overgang til 1. klassetrin

Kommende 1. klasselærere indgår i det omfang timetildelingen tillader det, som støttelærere i børnehaveklassen.
Støttelærerfunktionen danner mulighed for at inddrage elementer fra edb-området.

Målet er, at børnene opnår fortrolighed med, at:

Skole-hjemsamarbejde:

Skole-hjemsamarbejdet i børnehaveklassen tager udgangspunkt i skolens målsætning.

1.
Det er hensigten så tidligt som muligt, at give de kommende forældre en bred orientering om skolen og Kaskelottens overgangsordning, den fælles indsats omkring sproglig opmærksom, børnenes sociale udvikling samt skolens forventninger og målsætning.
Orienteringen kan gives et til to år inden skolestarten.

2.
Indskrivningen til børnehaveklassen foregår i januar måned i samme år, som børnene starter i børnehaveklassen.

3.
Det første forældremøde i børnehaveklassen ligger umiddelbart inden børnene starter i børnehaveklassen.
Hensigten er, at orientere om skolens målsætning, årets gang samt øvrige vigtige informationer der vedrører den kommende skolegang.
På mødet vælges endvidere klassens første kontaktforældreråd, der er med til at planlægge kommende møder og sociale arrangementer.

4.
Det andet forældremøde afholdes i aug/sept. måned.
På forældremødet orienteres om årsplanen for børnehaveklassens arbejde, sprogstimulering og skolens forsøg med Leg - Forståelsesdelen.
Desuden gives der mundtlige eksempler på, hvordan arbejdet systematisk gribes an.

5.
Der afholdes to skole-hjemsamtaler om året med deltagelse af pædagog fra Kaskelotten.
Det første ligger i efteråret uden elevdeltagelse.
Forud for denne samtale fortages en pædagogisk evaluering i form af en "kontrolleret tegne- iagttagelse".
Under samtalen indgår et yderligere fingerpeg om barnets begrebsudvikling, talforståelse, trivsel og adfærd.

Den anden samtale ligger i foråret. Ved denne samtale er eleverne velkomne til at deltage.
Til denne samtale har forældre og børn hjemmefra forberedt sig ud fra udleverede samtaleark.

6.
Der afholdes almindeligvis to sociale arrangementer om året, som tilrettelægges i samarbejde med det valgte kontaktforældreråd.

Den daglig kontakt:

I "postkassen" som alle børn har i tasken, lægges skriftlige informationer og breve til hjemmene.
Forældrene orienteres herigennem løbende om børnehaveklassens aktiviteter.
Endvidere er alle forældre velkommen til at besøge børnehaveklassen efter forudgående aftale.

hænder

Velkommen til et fremtidigt samarbejde.

Kaskelotten og Øster Vedsted skole.