UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Ribe Kommune||

Handleplan:
Ribe Kommune

Gredstedbro
Status
Evaluering
Handleplan

Skoler
Farup skole
Hviding skole
Jernved skole
Kongeådal
Nørremark
Seem skole
Spandet-Roager
Valdemarskolen
V. Vedsted
Vittenberg
Ø. Vedsted

Formidlings
konferencer

Blaabjerg
Ribe

blå
Vedrørende Urobørn - Handleplan Gredstedbro Skole
blå

Status og midtvejsevaluering

Status for URO-projektet

Målsætning:

Gredstedbro Skoles vigtigste opgave er i samarbejde medforældrene at skabe de bedst mulige rammer for eleverne, så de kan tilegne sig de grundlæggende kundskaber og færdigheder og samtidig udvikle deres virkelyst og kreativitet. Det er ligeledes vigtigt, at de i et forpligtende fællesskab bliver i stand til selvstændigt at tage stilling og handle i den virkelighed, der er deres.

Gensidig tillid, respekt og ansvarlighed bliver således de bærende værdier i skolens hverdag.

Vi mener, at skolens overordnede målsætning dækker byrådets målsætning vedr. URO-børn på to områder.
Det er skole/hjemsamarbejdet og skolens kultur og leveregler/samværsregler.

Med hensyn til overgange har vi en særlig plan, der arbejdes videre med.

Lærer/pædagogpersonligheden betragter vi som de bærende grundelementer i skolens virke.

Midtvejsevaluering

Ad 3 (Deltagende skole)

Gredstedbro Skole, Kongeåvej 17, 6771 Gredstedbro.
v. Frede Kjems.
Elevtal ca. 220. (12 klasser; 1.-9. kl.; bhv.kl.)
Vi har det, man kan kalde normale forhold - d.v.s. enkelte elever, der belaster de enkelte klasser.

Ad 4 (Skolens tiltag i forhold til urolige elever)

Tæt forældrekontakt: - tidlig indsats - nedskrevet procedure, hvad der skal gøres.

Ad 5 (Igangværende projekter overfor urolige elever)

Vi kører "social træning" af klasser her i foråret med hjælp fra konsulent.

Ad 6 (Planlagte tiltag/ udviklingsprojekter)

Fortsættelse af indsatserne som beskrevet under punkterne 2 og 3.

Ad 8 (Tiltag der kunne fremme processen)

Som 6

Ad 9 (Særlige problemfelter)

Skolernes fysiske rammer skal ændres, så de passer til de nye undervisningsformer.
Vi mangler tid til fordybelse.
Vi mangler "rum" til børn, der har brug for en anderledes undervisning (0.- 7. kl.)

Ad 10 (Centrale handlemuligheder)

Udbygge læreruddannelsen med en socialpædagogisk uddannelse, der omfatter "social træning" med inddragelse af relevante teorier og strategier.

Ad 11 (Øvrige temaer)

Det kommunale skoletilbud til forældrenes børn bør følges op med, hvilke tydelige krav, der fra kommunens side til gengæld sættes til forældrene. (Noget for noget).

Handleplan

1. Lærer/pædagogpersonlighed:

Vi har over en to-årig periode arbejdet med udvikling af lærerpersonligheden under overskriften:

Læreradfærd - elevadfærd

Pæd.-weekend:med psykolog Ole Warming.
Pæd.-weekend:med psykolog Ruth Skovgård + opfølgning en fredag efter ca. 3 måneder.
Inspirationseftermiddag:med præst Elisabeth Dons Kristensen.

Emnet blev fulgt op af en række pædagogiske aftener.

Vi har ikke lige nu en handleplan for fortsættelse af arbejdet, men emnet vil blive taget op igen om et par år. Vi betragter emnet som grundlæggende for vort arbejde i skolen, og det bør derfor holdes i "kog" hele tiden.

2. Skole/hjemsamarbejde:

Målet med forældresamarbejdet er:

Der er udarbejdet en handleplan for forældresamarbejdet:

Den indeholder:

Der er udarbejdet handleplan på området.

3. Overgange:

En god start - en plan for de 2 til 6 årige, der hører til Gredstedbro Skole.

Vi har i skoledistriktet gennem ca. 3 år arbejdet med børns udvikling fra ca. 2 år.
Der har været et samarbejde mellem:
Skolesundhedsplejersken
Børnehaverne
Gredstedbro Skole og SFO.

Proceduren ser indtil nu i hovedtræk således ud:

Oktober/november Forældreaftener for småbørnsforældre.
Der afholdes tre møder for forældre til børn, der i dette år fylder 2 år.
Møderne indledes af sundhedsplejerske/fysioterapeut, talepædagog og skolepsykolog.
De gennemgående personer udgøres. af 1 børnehavemedarbejder og 1 skolemedarbejder.
Hvert andet år Der afholdes et forældremøde i børnehaven om læsning.
Hvordan gøres 3-4 årige fortrolige med læsekulturen.
Oplæg ved talepædagog.
November Forældreaften for kommende børnehaveklasseforældre.
Der gøres rede for skolens forventninger til barnet (og forældre) ved starten i børnehaveklassen.
Bh.kl.leder, børnehaver, sfo og skoleleder deltager.
Forældresamtaler i børnehaverne om skolestart.
Marts Børnehaver og sfo "samarbejder" om skolebørn.
April/maj Børn og forældre mødes med børnehaveklasseleder, lærer, sfo og skoleleder om den nært forestående skolestart.
Juni Børnene kommer gruppevis på besøg i børnehaveklassen og sfo.
Hertil kommer samarbejdet i det daglige mellem skole, sfo og børnehaver.
September Forældremøde i børnehaveklassen.

For at præcisere og tydeliggøre indholdet af den fælles indsats for børnenes udvikling er vi i gang med lave fælles hovedmål, delmål og handleplaner - med tilhørende delmål og handleplan for hvert enkelt område i skoledistriktet.

Samarbejdsparterne (områder) bliver herefter:

  • sundhedsplejen
  • dagplejen
  • børnehaven
  • skolen(indskolingen) og sfo

4. Skolens kultur og leveregler

Gredstedbro skole har arbejdet meget med skolens kultur og leveregler - både på lærer- og elevniveau.

I vores overordnede målsætning står der noget om forpligtende fællesskab og selvstændig stillingtagen.

For at skabe et godt trivsels- og læringsmiljø er det nødvendigt at arbejde i et forpligtende fællesskab. Herved forstås, at fællesskabets vel ligger den enkelte på sinde, og at fællesskabet er optaget af den enkeltes ve og vel.

Vores skoles struktur hviler på et demokratisk grundlag.
Vi ønsker at udvikle børnenes selvstændighed og gøre dem selvhjulpne.
Det er vores holdning, at børnene derved bevarer deres selvværd og således kan udvikle sig til ansvarlige mennesker.

De opridsede værdier er dele af vores målsætning.