URO-kommissorium
Status:
Lærer/pædagoger:
Lærerteams: Lærevillig udveksling af oplevelser og erfaringer med og om eleverne.
Skolen og SFO: Gensidig information omkring de fælles børns trivsel.
SFO og skolen forbereder forældresamtaler sammen.
Hjemmebesøg afvikles fælles i bhkl. I de øvrige årgange afvikles samtalerne i samarbejde.
SFO tilbyder tid og rum for at eleverne kan læse lektier.
Skole / hjem samarbejde:
Skolens forventninger til elevernes opførsel formidles ved hjælp af en debat ud til forældrene ved flere førskolearrangementer, samt ved start i bhkl. og SFO.
Vi oplever en stor enighed mellem forældrenes og skolens forventninger.
Vi oplever også forældre, der ingen holdning har til børnenes opdragelse - forældre der ikke er i stand til / ikke vil sætte nogle anvendelige normer op - med det resultat at børnene styrer forældrene.
Hvert år er afvikles mindst 2 skole/hjem-samtaler. Skole/hjem-samtalerne bliver forberedt i klassens lærerteam og evt. sammen med pædagogerne i SFO.
Ved problemer i skolen, elevens åbenlyse mistrivsel m.m. inddrages forældrene så tidligt som muligt.
Overgange:
Hviding Skole har sammen med V. Vedsted Skole et samarbejde med børnehaven Børnebo i Egebæk.
Der aftales hvert år mindst et fælles forældremøde hvor børnehaveklasselederen og SFO-lederen redegør for overgangen til folkeskolen.
De kommende børnehaveklassebørn besøger børnehaveklassen flere gange - både ved et hyggearrangement om aftenen og ved at være med en dag i børnehaveklassen. De aflægger også et besøg i SFO.
Fra d. 1. marts er der mulighed for alle kommende børnehaveklassebørn at starte i SFO. Det er en ordning som både elever, forældre og skolen er meget glade for. Eleverne vænner sig til det nye omkring SFO - hele formiddagen har de for sig selv. Gradvis kommer de med i skolens liv, de deltager bl.a. i skolens ugentlige fællessamlinger. Når de til august starter i børnehaveklassen er det i omgivelser, som de har haft tid til at lære at kende.
I løbet af skoleåret har indskolingen med børnehaveklassen, 1.kl. og 2.kl. flere fælles emner og temaer. Her har pædagogerne i SFO mulighed for at deltage - alt efter behov og emnets art.
Skolens kultur og leveregler / samværsregler:
Hviding Skoles leve- og samværsregler er enkle:
Alle skal udvise en opførsel, så vi kan holde ud at være sammen.
Inden for denne definition accepteres store forskelligheder.
Eleverne får tillagt ansvar og opgaver i forbindelse med undervisningen og ved mange arrangementer på skolen.
Disse opgaver er naturligvis afstemt efter deres alder og modenhed.
Det drejer sig om forberedelse og afvikling af: Skolefest, motionsløb, temadage, de ugentlige fællessamlinger osv. samt ved brug af skolens inventar m.m.
Handleplan:
Hviding Skoles formål tager højde for elevernes ansvar og dermed også deres opførsel:
På Hviding Skole vil vi udvikle elevernes ansvarsfølelse
- overfor sig selv og andre
- overfor ting og miljøet
Hviding Skole har udarbejdet principper omkring skolens virksomhed.
Af disse principper er det i denne forbindelse relevant at nævne følgende:
- Den samordnede indskoling.
- Underretning af hjemmene om skolens syn på elevernes udbytte af undervisningen.
- Samarbejde mellem skole og hjem.
Hvis opførslen ikke er acceptabel er proceduren således:
(se Midtvejsevaluering Pkt. 4)