UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Ribe Kommune||

Handleplan:
Ribe Kommune

Hviding Skole
Præsentation
Evaluering
Status
Handleplan

Skoler
Farup skole
Gredstedbro
Jernved skole
Nørremark
Seem skole
Spandet-Roager
Valdemarskolen
V. Vedsted
Vittenberg
Ø. Vedsted

Formidlings
konferencer

Blaabjerg
Ribe

blå
Temadag Uro-børn 29 januar 1998
blå

Midtvejsevaluering

Pkt. 3: (Deltagende skole)

Hviding Skole, Råhedevej 8, 6760 Ribe.
Tlf: 75 44 52 54

Kontaktperson: Birte Kjems, konst. skoleinspektør.

8 årgange fra BHKL til 7. kl.
72 elever.
Samlæste klasser med 2 årgange (3. + 4. årg. og 5. + 6. årg.)
7 lærere og 1 BHKL-leder.

SFO med ca. 30 børn.
2 pædagoger og 1 pædagogmedhjælper.

Pkt. 4: (Skolens tiltag i forhold til urolige elever)

Hvis opførslen ikke er acceptabel er proceduren således:

  1. - samtale mellem lærer pædagog og elev
  2. - samtale mellem lærer pædagog og elev og forældre
  3. - foranstaltninger til begrænsninger af frihed
    f.eks. i frikvarterer / ved brug af visse spil ophold indendørs
  4. - vejledning søges hos PPR
  5. - foranstaltning af anden undervisningsform aktivitet
    f.eks. i mindre grupper
  6. - andet undervisningssted

Erfaringen har vist os at vi sjældent kommer længere end til punkt d.

Pkt. 5: (Igangværende projekter overfor urolige elever)

Skolen har i 2 på hinanden følgende år (vintrene 95/96 og 96/97) kørt et forsøgsprojekt "På vej ... "
En meget kort beskrivelse:
I dialog med forældrene til kommende skolebørn gennemgås barnets udvikling.
Drøftelse af hvilke krav man med rette kan stille barnet med hensyn til udvikling (sproglig, mentalt og fysisk) og opførsel:

Pkt. 6: (Planlagte tiltag/ udviklingsprojekter)

I foråret 98 tages det op til overvejelse om "På vej ..." skal / kan tilbydes de kommende 2 årgange til vinter.
Vi har et projekt omkring begrebet uro-børn under forberedelse.
Her vil alle lærere / pædagoger / elever blive inddraget for at få lavet en politik på området.

Pkt. 8: (Tiltag der kunne fremme processen)

Det vigtigste tiltag skal tages omkring familien:

Pkt. 9: (Særlige problemfelter)

Pkt. 10: (Centrale handlemuligheder)

Dialog mellem institution / skolen / forældrene / børn.

URO-kommissorium

Status:

Lærer/pædagoger:

Lærerteams: Lærevillig udveksling af oplevelser og erfaringer med og om eleverne.
Skolen og SFO: Gensidig information omkring de fælles børns trivsel.
SFO og skolen forbereder forældresamtaler sammen.
Hjemmebesøg afvikles fælles i bhkl. I de øvrige årgange afvikles samtalerne i samarbejde.
SFO tilbyder tid og rum for at eleverne kan læse lektier.

Skole / hjem samarbejde:

Skolens forventninger til elevernes opførsel formidles ved hjælp af en debat ud til forældrene ved flere førskolearrangementer, samt ved start i bhkl. og SFO.
Vi oplever en stor enighed mellem forældrenes og skolens forventninger.
Vi oplever også forældre, der ingen holdning har til børnenes opdragelse - forældre der ikke er i stand til / ikke vil sætte nogle anvendelige normer op - med det resultat at børnene styrer forældrene.

Hvert år er afvikles mindst 2 skole/hjem-samtaler. Skole/hjem-samtalerne bliver forberedt i klassens lærerteam og evt. sammen med pædagogerne i SFO.
Ved problemer i skolen, elevens åbenlyse mistrivsel m.m. inddrages forældrene så tidligt som muligt.

Overgange:

Hviding Skole har sammen med V. Vedsted Skole et samarbejde med børnehaven Børnebo i Egebæk.
Der aftales hvert år mindst et fælles forældremøde hvor børnehaveklasselederen og SFO-lederen redegør for overgangen til folkeskolen.
De kommende børnehaveklassebørn besøger børnehaveklassen flere gange - både ved et hyggearrangement om aftenen og ved at være med en dag i børnehaveklassen. De aflægger også et besøg i SFO.
Fra d. 1. marts er der mulighed for alle kommende børnehaveklassebørn at starte i SFO. Det er en ordning som både elever, forældre og skolen er meget glade for. Eleverne vænner sig til det nye omkring SFO - hele formiddagen har de for sig selv. Gradvis kommer de med i skolens liv, de deltager bl.a. i skolens ugentlige fællessamlinger. Når de til august starter i børnehaveklassen er det i omgivelser, som de har haft tid til at lære at kende.
I løbet af skoleåret har indskolingen med børnehaveklassen, 1.kl. og 2.kl. flere fælles emner og temaer. Her har pædagogerne i SFO mulighed for at deltage - alt efter behov og emnets art.

Skolens kultur og leveregler / samværsregler:

Hviding Skoles leve- og samværsregler er enkle:
Alle skal udvise en opførsel, så vi kan holde ud at være sammen.
Inden for denne definition accepteres store forskelligheder.
Eleverne får tillagt ansvar og opgaver i forbindelse med undervisningen og ved mange arrangementer på skolen.
Disse opgaver er naturligvis afstemt efter deres alder og modenhed.
Det drejer sig om forberedelse og afvikling af: Skolefest, motionsløb, temadage, de ugentlige fællessamlinger osv. samt ved brug af skolens inventar m.m.

Handleplan:

Hviding Skoles formål tager højde for elevernes ansvar og dermed også deres opførsel:

På Hviding Skole vil vi udvikle elevernes ansvarsfølelse

Hviding Skole har udarbejdet principper omkring skolens virksomhed.
Af disse principper er det i denne forbindelse relevant at nævne følgende:

Hvis opførslen ikke er acceptabel er proceduren således:

(se Midtvejsevaluering Pkt. 4)