Præsentation JuelsmindeEvaluering JuelsmindeHandleplan StenderupProjekter Stenderup Stouby Formidlings konferencer Juelsminde Uro Besvarelse Stenderup |
 Handleplan for Uro-Net - Stenderup Skole

Hedenstedvej 38 8781 Stenderup Juelsminde Kommune
Tlf. 75 68 10 89 Fax 75 68 13 23
e-mail: stenderupskole@vip.cybercity.dk
Leg og Læring: Tlf. 75 68 10 99
Skoleinspektør Ebba Jakobsen.
tlf./fax 75 95 74 27
e-mail: ebba@vip.cybercity.dk
Handleplan for URO-net:
Hermed beskrivelse af vort arbejde med og for eleverne.
- Venskabsklasser
- Ældre elever underviser yngre elever
- Emneuger på tværs af klasser
- Samarbejde med børnehaven Skovtrolden
- Produktion af "varer" til fx skolefesten
- "Elevansvarlighed gennem øget selvværd"
- Alle elever er i skole samtidigt
- Elever, store og små fra samme lokalområde kan følges til og fra skole
- 2 frikvarterer á 20 og 55 min. altså tid til at lege og få leget ud!
- Når 1 elev er hjemme er alle elever hjemme, altså mulighed for at lege i lokalsamfundet.
- Skolen accepterer ikke mobning, hvilket i utvetydige vendinger - skoleinspektøren - gøres klart for eleven/eleverne.
- Der indgås evt. skriftlig aftale - skoleinspektøren - med den, der mobber.
- Klasselærer / skoleinspektøren tager en snak med den drillede elev for om muligt at give værktøj til at han/hun ikke lader sig drille. Kontakten holdes vedlige af klasselærer / skoleinspektør.
- Skolen accepterer ikke "stor uro"
- Tid til øget forældresamarbejde i 1. og 2. klasse
- Medarbejdere kommer om muligt på Lions Quest kursus.
ad 1 | Venskabsklasser: 0. + 4. kl. 1. + 5. kl. 2. + 6. kl. 3. + 7. kl. | På skolens årsplan er afsat 2x4 lektioner til venskabsklasser. Kravet er, at eleverne på tværs af de 2 årgange laver noget sammen. Hvad, hvor og hvordan afgør klasserne med de 2 klasselærere. fx: bage, lave mad, lave bog, skovtur, overlevelsestur, fiske, lave bål, lave masker på/af hinanden
Formål: at de store og små elever har mulighed for at etablere positive relationer til hinanden via relevant samarbejde og derigennem opnår øget selvværd. 3. klasse er samtidig venskabsklasse for kommende børnehaveklasseelever i børnehaven i skoledistriktet. Klasselæreren og pædagogerne i børnehaven planlægger fælles. Herefter indgår arrangementerne og forberedelserne hertil i danskundervisningen i 3. kl. Formål: - 1. at de store og små elever har mulighed for at etablere positive relationer til hinanden via relevant samarbejde og derigennem opnår øget selvværd.
- 2. at de kommende børnehaveklasseelever kender skolen og dens voksne, har oplevet ånden på skolen, kender "de store" elever (p.t. 3. kl.) og dermed føler sig trygge i skolen.
|
ad 2 | Ældre elever (6. og 7. kl. )underviser yngre elever. (2-3 små elever for hver stor elev) |
På skolens årsplan afsættes årligt 2x4 lektioner hertil.
Eleverne i 6. og 7. kl. tilbyder (efter indhentning af forslag hertil) aktiviteter.
fx: dansk, madlavning, bagning, cykelværksted, atletik, boldlege, skovture, fuglekasser, perlearbejder, masker, galleri, klovneri
Eleverne i 0. - 5. kl. vælger aktiviteter. Klasselærerne i 6. og 7. kl. er ansvarlige for den overordnede planlægning.
Lærerne er konsulenter for 1-3 aktiviteter. Konsulenterne taler aktiviteten igennem med "læreren"
Ansvaret for aktiviteten er elevens, men lærerne har det overordnede ansvar.
I 1998 var temaet "juleklip" Resultatet var meget, meget flot og stiligt. Vi nød udsmykningen i 3 uger frem til juleferien. Formål: - at store og små elever har mulighed for at etablere positive relationer til hinanden via relevant samarbejde og derigennem opnå øget selvværd.
- at de store elever oplever på egen krop, at grundigt forarbejde er forudsætning for et godt resultat.
|
ad 3 | Emneuger på tværs af klasser | Afhængig af aktivitetens karakter / indhold / krævede forkundskaber / fysisk kunnen m.m. deltager eleverne mere eller mindre på tværs af årgange.
Formål: at de store og små elever har mulighed for at etablere positive relationer til hinanden via relevant samarbejde. |
ad 4 | Samarbejdet med specielt børnehaven i skoledistriktet: | - 3. kl. og kommende bh kl. elever og dermed lærere og pædagoger
- samarbejde pædagoger - bhkl. leder - ledelserne om de kommende bhkl. elever.
- fælles pæd. aften.
- gratis transport, når en klasse skal afsted til fx naturskolen, bussen kører alligevel.
- indbydelse til særlige arrangementer med formodede positive oplevelser for børnehavebørnene.
- samarbejde bhkl. - børnehaven
- børnehaveklasselederen er ansvarlig for "brobygning" til børnehaven
- for 1999/2000: afstemning af værdigrundlag og mål.
2 pædagoger fra børnehaven og 2 bhkl. ledere fra skolen, (hertil er afsat 27 timer til hver.)
Formål: at samarbejdet skole- børnehave opleves og fungerer naturligt med henblik på at skabe de bedst mulige forhold for eleverne, samt at indskolingen opleves uproblematisk for elever, forældre samt personale. |
ad 5 | Produktion af varer til fx skolefesten | Eleverne fremstiller produkter m.h.p. salg eller benyttelse (udsmykning) på skolen. Produktets kvalitet er dermed ikke ligegyldig.Formål: at eleverne opnår øget selvværd gennem - glæden ved kvalitetsarbejde.
- konsekvens af arbejdsindsats, ansvarlighed
- forældre og andre voksnes påskønnelse for veludført arbejde og arbejdsindsats.
|
ad 6 | "Elevansvarlighed gennem øget selvværd" | 2 årigt pæd. udviklingsarbejde i 4. 5. og 6. klasse, der arbejdes ofte på tværs af klasserne. De konkrete mål for den enkelte elev vil være individuelle men fx:
jeg kan sidde stille og lytte, når vi har klassesnak
jeg må gøre mig klart, hvad andre sætter pris på hos mig
jeg må gøre mig klart, hvad jeg er god til
jeg må gøre mig klart, hvad jeg er knap så god til og hvad jeg vil gøre ved det
jeg vil vide mere om mine stærke og svage sider ( de mange intelligenser)
jeg vil være en god kammerat, hvordan er man det?Formål: at eleverne gennem øget ansvarlighed opnår større selvværd |
ad 7, 8 og 10 | Alle elever er i skole samtidigt | Eleverne, store og små fra samme lokalområde kan følges til og fra skole. Når 1 barn er hjemme er alle hjemme.Formål: - at give eleverne tid sammen og dermed give mulighed for aktiviteter sammen.
- at børnene igen er familiens.
- at børnene leger sammen,
(børn opdrager børn!)
|
ad 9. | 2 frikvarterer á 20 og 55 min. | Formål:at give børnene tid sammen.at give børnene tid til at lege og "lege ud"at give børnene tid til selv at løse evt. konflikter og tid til at afprøve den valgte løsning.at give børnene mulighed for kropslig udfoldelser, så de er klar til læring i 3. modul. |
ad 11, 12 | Skolen accepterer ikke mobning, hvilket i utvetydige vendinger - skoleinspektøren - gøres klart for eleven/eleverne. |
Der indgås evt. skriftlig aftale - skoleinspektøren - med den, der mobber. Kopi sendes med eleven hjem. Forældrene orienteres / inddrages.
Formål: - at elevens kreative ideer, kræfter anvendes konstruktivt til glæde for eleven og kammeraterne og dermed opnå øget selvværd hos eleven og kammeraterne til glæde for os alle.
- at vi ikke spilder gode kræfter og evner på destruktive handlinger.
|
ad 13 | Skoleinspektøren /klasselæreren tager en snak med den drillede elev for om muligt at give værktøj til at han/hun ikke lader sig drille. | Kontakten holdes vedlige af klasselærer / skoleinspektøren. Forældrene orienteres / inddrages.Formål: at give eleven redskaber til og mulighed for selv at styre situationen og dermed opnå øget selvværd.og ikke lade situationen og andre styre sig |
ad 14 | Skolen accepterer ikke "stor uro" | Med "stor uro" menes forstyrrende adfærd for både en selv og andre. Formål: Eleverne er her for at opnå læring, hertil kræves arbejdsro. |
ad 15 | Øget forældresamarbejde i 1. og 2. klasse | Formål:at forældre, lærere samt bhkl. leder taler samme sprog og får afstemt forventningerne til hinanden.at man finder frem til fælles retningslinier for hvordan man ønsker "livet" i klassen / skolen. |
ad 16 | Medarbejdere kommer om muligt på Lions Quest kursus. | Formål:Lions Quest kurset er god inspiration til at "se på eleverne" med andre øjne end ellers. |
|