UVM||Uro-Net|| Handleplaner ||Juelsminde Kommune||

Præsentation
Juelsminde

Evaluering
Juelsminde

Handleplan
Stenderup

Projekter
Stouby

Formidlings
konferencer

Juelsminde

Uro Besvarelse
Stenderup

Stenderup
Trivsel
Dagligdag
Ikke stor uro
Mobning
Selvværd!
Ringe i vandet

blå
Vedrørende Uro-Net på Stenderup Skole
Logo Stenderup Skole

blå

Hedenstedvej 38
8781 Stenderup
Tlf. 75 68 10 89 Fax 75 68 13 23
e-mail: stenderupskole@juelsmindekom.dk
Filuren: tlf. 75 68 10 99

Skoleinspektør Ebba Jakobsen.
tlf./fax 75 95 74 27
e-mail: ebbajako@post4.tele.dk

Elevernes trivsel:

Gennem flg. tiltag:

Selvværd er en stor del af skolens dagligdag
Selvværd er ikke alt, men uden er der intet. (Per Shultz Jørgensen)

I øvrigt har jeg hentet megen inspiration i "Skoletrivsel for de 11 - 15 årige i Danmark"

Det pædagogiske udviklingsarbejde "Elevansvarlighed gennem øget selvværd" har givet meget, specielt til de pågældende klasser.
Der er opbygget en positiv atmosfære i klasserne, eleverne er gode til - på en god måde - at melde til og fra, assertionsteknik.
En af klasserne har nylig modtaget 2 elever med en ikke helt uproblematisk baggrund. Klassen har været/er god til at tage imod, give rum og plads også til disse elever!
En elev i klassen har nylig oplevet dødsfald i familien, også det har klassen taklet flot. De lader ikke som ingenting, men har udvist medmenneskelighed!

At skolen flager på ens fødselsdag, det er da dejligt. For skolen koster det ikke meget, klasselæreren er ansvarlig.
Når man oplever glæden hos det barn, der har fødselsdag og hvis navn er på tavlen, så føler jeg , at tiden er godt anvendt!

Det er ikke uden grund, at vi bruger ekstra tid på forældresamarbejde i 1. kl. Det er for os vigtigt, at lærere, bhkl. leder og forældre har afstemt forventningerne til hinanden. Og dermed får talt sig ind på fælles spilleregler for livet i klassen, eleverne er medbestemmende vedr. spilleregler, men rammen sættes af de voksne.
Det er vigtigt at de voksne kender hinanden så godt at, de ikke tøver med at kontakte hinanden i tilfælde af………..

Vore frikvarterer er meget værdsat af eleverne. Frikvartererne har en længde, så man kan nå at spille en hel fodbold- eller rundboldkamp, at bygge huler i hegnet og lege i hulerne og meget mere. I tilfælde af skærmydsler, er der tid til at finde løsningsforslag og få dem afprøvet.
Eleverne leger, store og små med hinanden, her lærer de hvordan man gebærder sig, og hvad der måske er knapt så smart. Vi har fine udearealer, hvor eleverne boltrer sig , det er af stor betydning, at eleverne rører sig, så opbygningen af mylin i hjernecellerne øges.
P.t. arbejder vi på etablering af et vådområde. Selve oprensningen er en del af undervisningen, derefter indgår området i lokalområdets rekreative arealer og i skolens undervisning. Desuden planlægges en naturlegeplads til brug for lokalområdets beboere og skolens elever.

Det er vigtigt, at vi giver eleverne mulighed - tid og rum - for at opbygge venskaber. Frikvarterernes længde og det, at elevernes kan følges til og fra skole samt, at når en elev er hjemme/har fri fra skolen, så er de andre i lokalområdet også hjemme, altså kan en leg - store og små - komme i gang . Børn lærer af børn og børn opdrager børn!
Lektor i psykologi Thomas Nielsen: skriver i artiklen JP 97 "Børn har brug for venner" bl.a.:
Gennem de stridigheder og konflikter, barnet som regel kommer ud for med venner og legekammerater, udvikler det en vigtig forståelse af sit eget følelsesliv og derigennem en evne til at styre sine følelser, så det senere bliver bedre til at klare livets modgang og knubs uden at blive slået helt ud - og uden at slå andre ud.

Vi accepterer ikke stor uro

Det kan være nødvendigt at læreren/inspektøren taler med store ord, andre gange kan man komme langt med en aftale, hvor man har tommel mod tommel samtidig med, at man kigger hinanden dybt i øjnene.

En klasse har gennem et stykke tid haft besøg af undertegnede så godt som hver morgen, - ofte er jeg på skolen omkring kl. 07.30, hvor de første elever så småt indfinder sig - hermed er jeg med til at sætte dagsordenen og støjniveauet for den dag i skolen. Et vigtigt signal til ellers urolige elever! Har disse elever først sat dagsordenen, venter et stort og træls arbejde, inden man kan komme i gang med undervisningen. Op ad dagen kigger jeg til eleverne igen for lige at høre! Et knus, et klem, et klap på skulderen, en sjov bemærkning. At vise interesse for dem, deres biler, tegninger, m.m. er midlet til, at vi kommer hinanden ved, at jeg ikke opleves som en ligegyldig og måske vred /bøs person. Samtidigt kan jeg forhøre mig, hvad de har lært i dag, se deres bøger, høre dem læse, og dermed gøre synligt, hvad jeg gerne ser ske, hvad jeg/skolen forventer!
Viser det sig, at en elev er meget forstyrrende den dag, ja så skal han/hun måske ikke være i klassen den dag - eller en del af dagen! Det er vigtigt, at eleverne er klar over, at der er alvor bag. Vi vil, at der er arbejdsro, når der kræves arbejdsro, og at de lærer noget! Et for mig meget vigtigt signal!
Ikke at eleverne skal sidde på stolene dagen lang, tværtimod, men når der kræves arbejdsro, ja, så skal der være ro!

Hvad er mobning?
Per Schultz Jørgensen: mobningens formål er at udstøde fx ved systematisk drilleri, systematisk chikane, systematisk holden udenfor. Det er systematikken, der er det grove.
ordbogen: en gruppes ellers enkeltpersons forfølgelse - fysisk eller psykisk - af enkeltperson.

Fra Hjalmar Söderbergs "Dr. Glas"

"Helst ønsker man at være elsket.
I mangel herpå beundret.
I mangel herpå frygtet,
i det mindste at være afskyet og foragtet."
"Sjælen viger tilbage for det tomme rum, og ønsker kontakt for enhver pris!"

Ikke alt, som umiddelbart opleves som mobning er mobning. En sag er ikke altid kun sort eller hvid. I tilfælde af mobning - hvad vi meget, meget sjældent oplever - gøres det helt klart for mobberen, at vi ikke accepterer mobning. Der tages en snak med mobberen, om hvilken følelse man opnår, når man mobber, og om samme følelse kan opnås ved andre aktiviteter end mobning. Brug dine kræfter og kreative ideer mere konstruktivt til glæde også for andre end dig selv!
Evt. indgås skriftlig aftale med eleven, og forældrene inddrages.

I øvrigt hører vi aldrig: "De store driller"

Når vi oplever groft drilleri, tager vi en snak med den, det er gået ud over, for om muligt at give vedkommende redskaber til at undgå, at andre styrer ens følelser og dermed styrer situationen, og det dermed kan udvikle sig til mobning af pågældende elev. Det er vigtigt, at eleven oplever at være "herre i eget hus"
Når det lykkes - og det gør det ofte - er selv en ellers sur dag reddet!

Selvværd, selvværd, selvværd!
Elever/mennesker med højt selvværd har ikke brug for at demonstrere magt over andre og elever / mennesker med højt selvværd lader ikke andre styre sig! Barbara Reiders bøger er guld værd! Her er selvfølgeligheder, men noget man ofte glemmer i dagligdagen, det er godt at friske det op igen!

Elever og personale er gode til at modtage og give rum til elever, der i en periode opholder sig på børnepension, nu Bakkevej.
Disse elever føler sig ofte vel tilpas på skolen, spørg evt. sundhedsplejersken Birgit Ørnsholt.
Skolen modtager af og til elever, der har følt sig mobbet på andre skoler, disse elever falder næsten altid til hos os. Det er vigtigt, at vi tager eleverne alvorligt, har forventninger til dem og stiller krav. Er der ingen forventninger og stilles der ikke krav, ja, så regnes de ikke for noget, altså er de ligegyldige, og det er for mig, noget af det værste.

Vi har oplevet det, som en utrolig styrke, at vort værdigrundlag, mål og handleplaner er på plads.
Her er skolens rygrad.
Her er støtten til de ansatte.
Her er hjælpen i tilfælde af meget kritiske forældre - dem har vi også!
Vi har det og det mål, fordi det er vigtigt at………….. Målet nås med flg. handleplan…………

Er det nok?

Jeg fortæller gerne mere, hvis…...

Indslag til workshop: tja………., hvad vil du ha'? "Venskabsklasser," "ældre elever underviser yngre elever," og "samarbejde med børnehaven," plejer at have interesse. De er nok et godt bud, det er mere eller mindre "grydeklart" at gå til.

Til din orientering, måske af interesse:

Vedr. at lade ringene spredes i vandet: