Konklusion
Hvad har V/V med den faglige undervisning at gøre. ?
Enhver lærer ønsker at opnå de bedst mulige faglige resultater i enhver klassesammenhæng.
- Men nogle elever er som bekendt mere motiverede og parate til indlæring af faglig viden end andre.
- Vi ved, viden skaber STOLTHED og plads til et mere værdigt liv.
- Ingen elever vælger bevidst at sige fra over for denne værdi; men nogle kommer ud af TAKT og mister den gode TONE.
Årsagerne er mange - symptomerne endnu flere .... signalerne til tider særdeles forstyrrende og synlige.
- " Den onde cirkel er begyndt " -
Vi er, sammen med mange andre voksne i barnets liv, optaget af spørgsmålet: "
Hvordan kan den ONDE cirkel vendes til den GODE " ?.
En af brikkerne i et sådant puslespil er V/V.
Erfaring med samtalerne har vist en positiv indvirkning - så energien er blevet frigjort til større koncentration, så det faglige niveau/udbytte er blevet forbedret i større eller mindre grad.
Mange af eleverne har også erkendt vigtigheden af en mere stabil skolegang og mærket fornøjelsen ved at få større udbytte af undervisningen. - Vejen er lang for de fleste - så de små succesoplevelser tælles og bliver gjort til nye udgangspunkter.
Følelsen af at være god til noget - at kunne overholde en aftale omend i det små - er første skridt til at bryde den onde cirkel.
Tålmodigheden og viljen til at lede efter en mulig vej til en forbedring kan være lang. Eleven har brug for en voksen til at støtte processen, men med små skridt af gangen og en accept af og en respekt for elevens virkelighed, hvor " håbløs " den end ser ud giver metoden i sidste ende " bonus"
Konklusionen er at OVERFØRSELSVÆRDIEN af samtalerne i V/V har været/er synlige i såvel faglige som sociale relationer.
-Derfor er der søgt og bevilget timer til projektet i skoleåret 98/99.
Hvad har vi gjort anderledes ?:
I forhold til den alm. lærer har vi:
- haft mere tid
- haft færre elever
- brugt opfølgning og små skub
- taget udgangspunkt i elevens succespunkt - ikke altid fagligt
- troet på korthuseffekten
- ingen bebrejdelser og skyld
- ingen gode råd kun gode spørgsmål
- konsekvens
- ladet eleven selv arbejde sig frem til kravene i handleplanen
- taget lærerkasketten af
- været opmærksomme på at elevens krav ikke blev for skrappe
- gjort noget ved lærerværelseskonstateringerne
Eftertanke
- kommunikation som et værktøj er et yderst vigtigt redskab - med mange anvendelsesmuligheder - til at fremme en situation i positiv retning. -Men hvilken retning og på hvilken måde. Holdninger og handlinger er mangfoldige, men en fælles viden præget af forståelse, erfaringer og nysgerrighed efter at vide endnu mere - ville kunne give os mulighed for at anvende værktøjet = samtalen(snakketøjet) endnu bedre.
- At skabe de optimale forhold for indlæring kræver en stor indsigt og vilje til at bevare skabte værdier og kassere andre med henblik på forbedringer i indlæringmiljøet.
At være deltager i en sådan proces kræver mange involverede parter:
Derfor er et nyt projekt udviklet på baggrund af ovenstående i samarbejde med konsulenter fra DLH - Århus, ledelse, kommunens udviklingskonsulent og undertegnede.
Ideen er blevet fremlagt for lærerpersonale, skolebestyrelse og skolens tekniske personale og andre grupper tilknyttet skolen og iværksættes i efteråret 98 og foråret 99 med titlen
" DELTAGELSE ".
Litteraturliste:
Adele Faber og Elaine Mazlich: " Tal bedre med børn "
Bogklubben Samtid.
Jesper Juul: " Dit kompetente barn "
Gyldendals Bogklub.
Carl Olav Hansen: " Den gode cirkel "
Pædagogisk klinik v/ C.O. Hansen, Chr. Andersensvej 7, 6510 Gram
Elisabeth Aborelius: " Du bestemmer - en anderledes
sundhedsvejledning "