hikosalogo

Projektets Baggrund
Folkeskoleloven
Lov om social service
Underretningspligt
Sundhedslov
IT og uddannelse
Projekt HIKOSA tager udgangspunkt i
  • Folkeskoleloven
  • Den sociale servicelov
  • Sundhedsloven
  • Regeringens handlingsplan vedrørende IKT og uddannelse

Folkeskoleloven
Det fremgår af lov om folkeskolen, at skolen i samarbejde med forældrene skal fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling.

Lov om social service
Lov nr. 454 af 10. juni 1997 gældende fra 1. juli 1998.
Lovens formål er:

Dette betyder bl.a. for børne- og ungeområdet:

Underretningspligt
Offentlig ansattes underretningspligt - Bekendtgørelse af 27/11 97 og videregivelse af oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed.
Den der virker inden for den offentlige forvaltning har tavshedspligt overfor en oplysning som ved lov er betegnet fortrolig eller, når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige offentlige eller private interesser. Oplysninger om enkeltpersoners personlige og interne forhold er omfattet af tavshedspligten.

Videregivelse af oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold kan videregives til en anden forvaltningsgren:

  1. når den oplysningen angår har givet samtykke. Dette skal meddeles skriftligt, og indeholde oplysning om, hvilken type oplysning, der videregives, til hvem og til hvilket formål. Kravet om skriftlighed kan fraviges, når sagens karakter eller omstændigheder taler herfor.
  2. når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives
  3. når videregivelsen sker til varetagelse af interesser, der klart overstiger hensynet til interesser, der begrunder hemmeligholdelse
  4. når videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller er nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver

Sundhedslov
De forebyggende sundhedsordninger for børn og unge tilrettelægges og samordnes af kommuner og amter.
Første januar 1996 trådte en ny lov om forebyggende sundhedsordninger for børn og unge i kraft. Loven afløste lov om lægeundersøgelse af børn fra 1964, lov om skolelægeordning fra 1972 og lov om sundhedsplejerskeordninger fra 1973.

Baggrunden for den nye lov var et behov for en større sammenhæng og kontinuitet i ordningerne og et ønske om at forbedre indsatsen for de svagest stillede børn og unge. Samtidig gik udviklingen i retning af stadig mere vægt på en forebyggende indsats.

Loven skal i forhold til børn og unge bidrage til at sikre en sund opvækst og skabe forudsætninger for en sund voksentilværelse. Det sker bl.a. ved undersøgelse af alle børn og unge med særlige behov, og ved om muligt at opspore eventuelle fysiske, psykiske og sociale problemer hos børnene.

Der skal nedsættes en tværfaglig gruppe, der har ansvaret for den indsats, der skal iværksættes overfor børn og unge med særlige behov, og hvor et medlem bliver ansvarlig for at koordinere indsatsen i forhold til den enkelte sag.

Informationsteknologi og uddannelse
Undervisningsministeriet offentliggjorde i september 1998 sin samlede strategi og handlingsplan for integration af informations- og kommunikationsteknologi i uddannelsessystemet i perioden 1998 - 2003.

Strategien beskriver fem centrale områder, hvor der iværksættes en lang række IKT-initiativer inden for de næste fem år. Et af disse områder vedrører IKT-baseret efteruddannelse.