hikosalogo

1 Seminar (Houens Odde)
2 Seminar (Hadsten '99)
3 Seminar (Hadsten 2000)
4 Seminar (Hinnerup 2001)
Gennemførte aktiviteter

HIKOSA -Tværfaglig seminar om børn og unge

Projektets første seminar blev afholdt den 10. og 11. september 1998, Houens Odde.

Deltagerne på seminaret var repræsentanter fra social- og skoleforvaltning, børn- og unge-institutionerne, skolerne, pædagogisk psykologisk rådgivning samt udvalgsformænd for de to forvaltninger.

Formålet med seminaret var

Der er således udarbejdet en kortlægning for de enkelte lokalområder og kernegruppens samarbejde (se skema).
Her redegøres for, hvem der samarbejde, hvorfor der samarbejdes, hvad der samarbejdes om, og hvor ofte man mødes.
Kortlægningen af lokalområderne og Kernegruppens samarbejde er sammenskrevet således at samtlige samarbejdsrelationer, der eksisterer i Hinnerup kommunes på børn- og ungeområdet kan ses (se skema).

  • At påpege 1) problemfelter og 2) succesfelter i det beskrevne samarbejde. Påpegningen indeholder en beskrivelse af, hvilke vanskeligheder, der er i samarbejdsrelationerne; hvad der går godt, positive erfaringer; hvad, der kan blive bedre samt, hvad der kan udbygges:

1. Problemfelter i det beskrevne samarbejde

  • Vekslende repræsentanter fra faggrupper i visse møder/ ingen kontinuitet (personaleudskiftning).
  • Tavshedspligten contra underretningspligt
  • CPR-opdelingen af klienterne i socialforvaltningen
  • Manglende fælles ansvarsfølelse for løsning af problemerne
  • SSP-møderne fungerer ikke særlig godt
  • Tidsfaktoren påvirker arbejdet meget. Tid til de mange møder og nye opgaver
  • Skolen bør tilføjes på Netværksmødet
  • Manglende IT
  • Hvordan løses konkrete sager i et samarbejde om truede børn/vanskelige børn ? Hvor finder man ud af, hvem der tidligere har løst lign. Opgaver?
  • Forebyggende arbejde
  • Kan tværfagligt møde for småbørn, tværfagligt møde på skolen og SSP møder erstattes af et nyt udvalg/møde , der omfatter børn i alderen 0-18 år via Hikosa?
  • Uklare forventninger til PPR i forbindelse med skole, børnehave, sundhedspleje, især i sager, hvor man er i tvivl.
  • Problembørn fra andre kommuner

2. Succesfelter i det beskrevne samarbejde

  • Tværfaglige møder er gode, da de kan være med til at skabe fælles løs-ninger på problemer.
  • Netværksmøder fungerer godt.
  • Teammøderne/konferencerne fungerer godt.
  • Erfaring med positive resultater ved tæt samarbejde, tidlig indsats og mulighed for at handle.
  • Gode samarbejdsrelationer mellem institutionerne i området.
  • Positiv oplevelse af sagsbehandlerens tilstedeværelse på skolen 1 gang mdr.
  • Samarbejde med andre kommuner om risikobørn.
  • At beskrive risikosignaler - hvad er det?
    De beskrevne risikosignaler er en sammenskrivning fra de fire arbejdsgrupper.
  • Ændret adfærd hos barnet
  • Ændret kammeratskabsgruppe
  • Børn fortæller noget, der får den professionelle til at undre sig
  • Ændringer i helbredsstatus
  • Klager over fx mavepine
  • Pludselige ændringer i vægt
  • Antydninger om problemer med forældre
  • Isolerede, ensomme børn
  • Ændret adfærd hos den unge som kan være faresignaler
  • Den unge isolerer sig, er mere stille end normalt , trækker sig væk fra det sociale liv
  • Den unge i forsvarsposition og/eller virker aggressiv
  • Sammenholdt med andre tegn, den unge udebliver fra klub o.a. uden forklaring
  • Kammerater/venner udtrykker bekymring for elev eller medlem af klub, eller kommer med oplysninger, der vækker bekymring hos den professionelle.
  • Den unge møder op i skole eller klub påvirket af alkohol eller stoffer eller man har mistanke herom.
  • Den unge har deltaget i kriminel handling, eller der er mistanke herom
  • Den unge henvender sig til en medarbejder med sine problemer
  • At beskrive en helhedsbetonet opgaveløsning - hvordan gøres det?
  • Forbedre det personlige kendskab faggrupperne imellem
  • SSP-samarbejdet.
  • Overgangen mellem institutionerne
  • Skolelægens rolle i det tværfaglige samarbejde
  • Tværfaglige samarbejde omkring "bestemte" småbørn
  • Se risiko-, overgrebs- og misbrugssignaler og tolke afvigende adfærd.
  • Snakke forventninger til hinanden
  • Afdramatisere forholdene omkring tavshedspligten mellem forvaltningsområder i forhold til forældre.
  • Oprette tværfaglig gruppe for 0 - 16 årige vedrørende indsats overfor børn og unge med særlige behov.