Logo EuroREAD



Backgrounddata
E-mail address
Database



Pressemeddelelse

Det 21. århundredes efteruddannelse af lærere

Projekt "SocraTESS ODL Network" har udviklet et nyt paradigme for efteruddannelse af lærere, der omfatter løbende opkvalificering og erfaringsudveksling via Internet. Det er konklusionen på en ekstern evaluering af projektet, som netop er afsluttet.

"SocraTESS ODL Network" er et banebrydende treårigt EU-projekt, som benytter IT i bestræbelserne på at udvide læreres muligheder for løbende efteruddannelse, som er mere fleksibelt tilrettelagt end hidtil med hensyn til tid og sted for kursusdeltagelse og erfaringsudveksling. Herved bidrager IT-anvendelsen til, at lærere kan få adgang til vejledning og mulighed for at ajourføre deres faglige og pædagogiske viden, når det passer bedst i forhold til deres hverdag.

Projektet har deltagere fra 10 europæiske lande. Gennem et par år har de arbejdet med at udvikle og afprøve et fleksibelt efteruddannelseskursus for lærere i grundskolen, "Teaching Children to Read". Endvidere har projektets medvirkende implementeret et virtuelt center (dvs. et center, som man får adgang til via Internet), hvor lærere får mulighed for at holde sig ajour og udveksle ideer og erfaringer med kollegaer inden for området læseundervisning. Projektet er blevet evalueret meget positivt af lærere fra 40 skoler i de medvirkende 10 europæiske lande. Dette indtryk bekræftes af den eksterne evaluering af projektet. Nogle af konklusionerne i den eksterne evaluering er:

Projekt "SocraTESS ODL Network" er et banebrydende projekt, når det gælder efteruddannelse og vidensspredning.
Lærere har som andre befolkningsgrupper behov for livslang læring og professionel rådgivning. Fleksibel, IT-støttet efteruddannelse er velegnet til at dække dette behov.

Erfaringerne med at etablere et netværk for lærere på europæisk plan viser, at fleksibel tilrettelagt efteruddannelse og lærersamarbejde via Internet er velegnet til at dække lærernes behov for efteruddannelse. Disse erfaringer rækker imidlertid videre end til blot at gælde et konkret kursusforløb. Projektets resultater er generelt anvendelige. Fremover kan de indgå i et nyt paradigme for efteruddannelse af lærere. Indbefattet heri er dannelsen af en international, virtuel organisation, som skal stå for kommende efteruddannelse og etablering af kommunikationskanaler på europæiske plan.

Projektets motto er "Viden uden grænser" Dette motto signalerer, at der ikke findes nogen fysisk grænse for projektets udbredelse. Projektet har til fulde levet op til sit motto. Projekt "SocraTESS ODL Network" har nedbrudt hidtidige barrierer for etablering af pædagogiske praksisfællesskaber på tværs af landegrænser for lærere og for vedvarende fleksibel efteruddannelse.

Projektet er medfinansieret fra EU under rammerne af Socrates programmet.
Yderligere oplysninger om den eksterne evaluering kan hentes på Internet på adressen: www.tess.dk

For yderligere oplysninger om projektet, vær venlig at kontakte:
projektleder Ole Hansen E-mail: ole.hansen@uvm.dk eller
koordinator Pia Guttorm E-Mail: pgt@tess.dk
PPR, Svinget 2, DK - 8382 Hinnerup Telefon: +45 87987755