Solbjergskolen (5./7. klassetrin):
1 klasse, hvor elevernes vanskeligheder anses for betinget af "andre årsager", det vil
sige, at der ofte vil være tale om miljøreaktion, f.eks. uhensigtsmæssige opdragelsesformer i hjemmet, manglende voksenkontakt, belastende hjemlige forhold, mindreværdsfølelse og usikkerhed hos barnet.
Udgangspunktet for elevernes placering i specialklassen er at finde i socialt og
følelsesmæssigt betingede vanskeligheder, som har medført, at de ikke kan profitere
tilstrækkeligt af undervisningen i almindelig klasse eller ikke magter at indgå i klasseundervisningen på grund af deres adfærd.
Elevernes sociale og personlige udvikling synes truet i en sådan grad, at de har behov
for en udvidet specialpædagogisk indsats i et mindre klassemiljø, de gives mulighed
for massiv voksenkontakt, læring i socialt samspil og høj grad af individuelt tilrettelagt undervisning.
Klassen har 10 elever fordelt på 5., 6. og 7. klassetrin.
Klassen har 25 ugentlige lektioner.
Bemanding: 2 lærere og 2 pædagog. |