UVM||Uro-Net|| Info om deltagere ||Århus Kommune||

Skoler
Ellekær
Elsted
Frydenlund
Grønløkke
Holme
Katrinebjerg
Skjoldhøj
Sølyst
Tilst
Vejlby

Bilag
Specialklasser
Café Fløjdør

Projekt
1/4 samarbejde
Følgemateriale 1
Følgemateriale 2
Følgemateriale 3

Formidlings
konferencer

Århus

blå
Århus Kommune - også en del af uronettet
blå

Indbyggertal: ca.300.000
Elevtal i folkeskolen:ca.27.000
Antal skoler: 52

Århus Kommunale Skolevæsen har ikke en overordnet strategi vedr. urolige elever. Imidlertid er der i skoleforvaltningen i samarbejde med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og enkeltskoler taget en række initiativer for at imødekomme de vanskeligheder og behov urolige børn udtrykker.

En del skoler har taget initiativer til at ændre på praksis og forståelse af problemadfærd. Især er der fokus på kvalificering af de voksne/professionelle omkring børnene.
Se mere herom under beskrivelsen af initiativer på nogle af de deltagende skoler.

Endvidere har skoleforvaltningen i samarbejde med Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning taget initiativ til, at der i kommunen fra skoleårets start 1997, blev oprettet 6 specialklasser for børn med socialt-emotionelle vanskeligheder.

Se bilag 1. I bilag 1 er endvidere beskrevet 2 etablerede institutioner: Kaløvigskolen og Kirkevængets Skole.

Samtlige skoler i Århus har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen "skolestatus".

10 skoler i Århus deltager i det fortsatte arbejde i uronettet. Det drejer sig om skoler, der alle har søsat særlige initiativer vedr. uroadfærd på egne skoler.

blå
Ellekærskolen
blå
Jernaldervej 5
8210 Århus V
Tlf.86152344
Antal elever: 427
Kontaktperson: Skoleleder Niels Møller

Ellekærskolen har de seneste år arbejdet en del med forståelsen af de urolige elever og miljøet omkring dem.

blå
Elsted skole
blå
Elstedvej 156
8520 Lystrup
Tlf.86221533
Antal elever:677
Kontaktperson: Skoleleder Lene Lykke Olsen

På Elsted skole har der arbejdet en såkaldt udviklingsgruppe om vanskeligt underviselige børn.
Det har foreløbig resulteret i, at der på skolen er etableret et såkaldt "værested" bemandet med en lærer og pædagog 20 timer pr. uge.

Værestedet arbejder tæt sammen med Pædagogisk- Psykologisk Rådgivning og alle børn som tilbydes en periode skal henvises til Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning. En periode i værestedet er normalt på 3 mdr. (max. 6 mdr.). Inden opholdet laves der altid handleplaner i samarbejde med barn, forældre, klasselærer, speciallærer, pædagog og evt. fritidstilbud.

blå
Frydenlundskolen
blå
Høgevej 25
8210 Århus V
Tlf.86168888
Antal elever:499
Kontaktperson: Skoleleder Birgitte Rasmussen

Frydenlundskolen har et tilbud om "åbent værksted" til elever fra 3. - 6. klasse som i en periode ikke magter de almindelige sociale færdselsregler i normal- klassen.

Opgaven deles af 2 lærere på skolen i samarbejde med skolens støttecenter.
Indenfor maksimalt en 3 måneders periode tages påny stilling til elevens vanskeligheder, behov og skoleplacering. Denne vurdering foretages i samarbejde med Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning, hvortil børnene altid er henvist.

blå
Grønløkkeskolen
blå
Grønløkke Allé 7-9
8310 Tranbjerg J
Tlf.86294111
Antal elever:462
Kontaktperson:Skoleleder Bjørn Akselsen Bech

På Grønløkkeskolen har man især fokuseret på mulighederne for at skabe udvikling og forandring i indskolingen. Konkret arbejdes der med en samarbejdsstruktur mellem skoler og institutioner i området med henblik på at lære af hinanden og skabe lettere overgang for børnene ved skolestart.

For at nå dette mål vil der blive søsat fælles "grænseoverskridende" initiativer.
Eksempelvis:

blå
Holme skole
blå
Mølleskovvej 11
8270 Højbjerg
Tlf.86270388
Antal elever: 573
Kontaktperson: Skoleleder Allan Hjortshøj

På Holme skole opstartes der et mere formaliseret samarbejde mellem skolen og områdets institutioner med henblik på at udvikle de forskellige faggruppers kunnen og kompetencer. En fælles målsætning for arbejdet med de yngste børn vil blive drøftet i området.

I skolen arbejdes der på at skabe mere inspirerende undervisningsmiljøer, hvor både leg og læringsmæssige aspekter af børnenes udvikling i højere grad tilgodeses. Der sigtes mod klarere mål for undervisningen i de yngste klasser. Skolestarten ses som et arbejdsfelt der kræver både lærere og pædagoger.

blå
Katrinebjergskolen
blå
Katrinebjergvej 60
8200 Århus N
Tlf.86168222
Antal elever: 637
Kontaktperson: Skoleleder Poul Erik Jensen

Katrinebjergskolen har iværksat et udviklingsprojekt på skolens støttecenter i samarbejde med Vejlby skole og DLH. Projektets mål er at udvikle en mere konsultativ arbejdsmetode på systemisk grundlag i skolens støttecenter. Baggrunden for at udvikle andre vejledningsteknikker end de traditionelle er en erfaring, der siger, at lærere kan være fastlåste og ensidige i synet på pædagogiske konflikter - og dermed ofte fastlåste overfor nye synsvinkler og nye handlemuligheder. Projektets vision er at skabe så nuancerede billeder af pædagogiske konflikter som muligt - og dermed nye handlemuligheder.

blå
Vejlby skole
blå
Vikærsvej 36
8200 Århus N
Tlf.86214188
Antal elever: 486
Kontaktperson: Skoleleder Thorkil Andersen

Som nævnt foregår der her et samarbejde med Katrinebjergskolen om udvikling af støttecentrets opgaver, metoder og tænkning.

blå
Skjoldhøjskolen
blå
Skjoldhøjvej 9-11
8210 Århus V
Tlf.86242611
Antal elever: 692
Kontaktperson: Skoleleder Rune Meyer

Skjoldhøjskolen har flere endnu ikke beskrevne initiativer igang for at imødekomme uro på skolen.

blå
Sølystskolen
blå
Egå Havvej 5
8250 Egå
86220866
Antal elever: 533
Kontaktperson: Skoleleder Niels Petersen

Sølystskolen har arbejdet med temaet urolige elever bl.a. med temaaften på skolen m.m.

blå
Tilst skole
blå
Tåstumvænget 8
8381 Mundelstrup
Tlf.86241733
Antal elever: 777
Kontaktperson: Skoleleder Torkild Ørum

Tilst skole har etableret et såkaldt "Åbent værksted" som er kendetegnet ved:

Målet er at give et alternativt, fagligt, målrettet og kvalificeret tilbud i en kortere periode til de elever, som af den ene eller den anden grund ikke kan tilpasse sig normalundervisningen - og samtidig hermed skabe den fornødne arbejdsro for klassen.

Der sigtes konsekvent mod en hurtig tilbageslusning til klassen.

Specialklasser for elever med socialt-emotionelle vanskeligheder 1998/1999

Her er oprettet flere underkategorier, men fælles er, at eleverne udviser adfærds- og tilpasningsproblemer ofte gennem udadrettet, aggressiv adfærd, sjældnere ved indesluttethed.

Klasserne er fordelt således:

A.Gjellerupskolen (4./6. klassetrin):

1 klasse, hvor elevernes vanskeligheder findes på et organisk grundlag, det vil sige, der er konstateret neuropsykologiske problemer, "uregelmæssigheder i hjernens måde at fungere på".
Eleverne udviser et eller flere af følgende træk:

  • indlæringsvanskeligheder
  • manglende social kompetence
  • let afledelighed
  • mangelfuld evne til at flytte opmærksomheden mellem to eller flere aktiviteter samtidig
  • sansevanskeligheder (perceptuelle vanskeligheder visuelt eller auditivt).

Klassen har 10 elever fordelt på 4., 5. og 6. klassetrin.
Klassen har 25 ugentlige lektioner.
Bemanding: 2 lærere og 1 pædagog.

B.Solbjergskolen (5./7. klassetrin):

1 klasse, hvor elevernes vanskeligheder anses for betinget af "andre årsager", det vil sige, at der ofte vil være tale om miljøreaktion, f.eks. uhensigtsmæssige opdragelsesformer i hjemmet, manglende voksenkontakt, belastende hjemlige forhold, mindreværdsfølelse og usikkerhed hos barnet.

Udgangspunktet for elevernes placering i specialklassen er at finde i socialt og følelsesmæssigt betingede vanskeligheder, som har medført, at de ikke kan profitere tilstrækkeligt af undervisningen i almindelig klasse eller ikke magter at indgå i klasseundervisningen på grund af deres adfærd.

Elevernes sociale og personlige udvikling synes truet i en sådan grad, at de har behov for en udvidet specialpædagogisk indsats i et mindre klassemiljø, de gives mulighed for massiv voksenkontakt, læring i socialt samspil og høj grad af individuelt tilrettelagt undervisning.

Klassen har 10 elever fordelt på 5., 6. og 7. klassetrin.
Klassen har 25 ugentlige lektioner.
Bemanding: 2 lærere og 2 pædagog.

C.Ellekærskolen (1./3. klassetrin):

1 "udviklingsklasse". Målgruppen er børn, der har brug for et undervisningstilbud i en lille, overskuelig gruppe med megen voksenopmærksomhed og -styring. Det kan i nogle tilfælde være vanskeligt på grundlag af en pædagogisk-psykologisk undersøgelse eksakt at bedømme årsagerne til børnenes problemer og dermed at fastslå, hvilket specialpædagogisk tilbud, der vil være det optimale. Elevens indskrivning i klassen kan derfor også tjene det formål gennem observation og undervisning at opnå større afklaring af disse forhold.

Målgruppens børn udviser et eller flere af følgende træk:

  • problemer med gensidighed i social samspil
  • forstyrrelser i såvel den sproglige som ikke-sproglige kommunikation
  • opmærksomheds- og kommunikationsforstyrrelser
  • begrænset adfærdsrepertoire og massiv understimulering.

Formålet er at stimulere og udvikle børnene og afklare deres situation, så overførsel til relevant undervisningstilbud kan gennemføres.

Klassen har 6 elever på 1./3. klassetrin.
Klassen har 22 ugentlige timer.
Bemanding: 1 lærer og 1 pædagog.

D.Skjoldhøjskolen (1./2. klasse):

1 klasse. Klassen modtager børn, som i børnehaven og/eller i børnehaveklassen har udvist en adfærd, der har vist sig vanskeligt at "tilgodese" i en almindelig klasse. Børnene er ukoncentrerede, urolige, uefterrettelige, egocentriske, har vanskeligt ved at forstå kollektiv instruktion og besked, indgår ikke naturligt i et fællesskab, oplever sig ikke ansvarlige for fælles normer o.s.v.
Eleverne er normaltbegavede.

Formålet med klassen er at stabilisere børnene og indlære dem mere acceptable omgangsformer med henblik på overførsel til anden undervisning.

Klassen har 10 elever på 1. og 2. klassetrin.
Klassen har 20 ugentlige timer.
Bemanding: 2 lærere og 1 pædagog.

Specialklasser for to-sprogede elever:

A.Skovvangskolen:

1 klasse for to-sprogede elever med socialt-emotionelle vanskeligheder.
Klassen er beregnet for samme kategori af elever, som beskrevet vedrørende klassen på Solbjergskolen, men herudover fremtræder vanskeligheder forårsaget af, at eleverne er to-sprogede og to-kulturelle.

Klassen har 1 gruppe med yngre elever (3./5. klassetrin) og 1 gruppe med ældre elever (6./7. klassetrin).
Klassen har 26 ugentlige lektioner.
Bemanding: 2 lærere, 2 pædagoger og 1 to-sproget medarbejder 20 timer pr. uge.

B.Vestergårdskolen (4./6. klassetrin):

1 klasse for to-sprogede elever med svære indlæringsvanskeligheder.
Eleverne har betydelige indlæringsvanskeligheder på flere områder, for de fleste elevers vedkommende på grund af dårlig begavelse. Denne kategori af elever vil eller kunne henvises til de tidligere nævnte klasser for elever med generelle indlæringsvanskeligheder, men da de her omtalte elever desuden i tilgift på grund af problematisk opvækst og alle de særlige problemer, der følger med at skulle tilpasse sig en ny og anden kultur, udviser flere andre vanskeligheder (f.eks. vedrørende adfærd), har det begrundet oprettelse af denne klasse.

Klassen har 8 elever (4./6. klassetrin).
Klassen har 26 ugentlige lektioner.
Bemanding: 2 lærere og 1 to-sproget medarbejder 6 timer pr. uge.

Kaløvigskolen:

Kaløvigskolen er Århus Skolevæsens heldagsskole.
På skolen modtages elever, der har sociale og emotionelle vanskeligheder i et omfang, der gør, at de ikke kan tilbydes de optimale undervisningsbetingelser i den almindelige folkeskole.

Kaløvigskolen er et heldagstilbud med både undervisning og fritidsdel. Derudover tilbydes et intensivt skole/hjem samarbejde.

Formålet med elevernes ophold på Kaløvigskolen er, at de igen bliver i stand til at være sammen med andre jævnaldrende, og at de genvinder tilliden til og respekten for de voksne. Målet er desuden, at eleverne så vidt muligt bliver i stand til at kunne honorere folkeskolens krav både de faglige og de adfærdsmæssige, samt at de udvikler gode fritidsinteresser. Forudsætningerne herfor er, at eleverne genvinder tilliden til sig selv og til egne evner. Dette bliver derfor skolens overordnede bestræbelse.

Det er et særkende ved Kaløvigskolen, at der findes muligheder for en integreret brug af undervisningsmæssige og socialpædagogiske aktiviteter.

Skolen har plads til 24 elever.

Kirkevængets Skole:

Kirkevængets Skole er en specialinstitution under Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning (PPR) med plads til 10 elever med tilpasningsvanskeligheder.

Eleverne er i alderen 12 - 15 år.

Skoledagen er fra kl. 8.00 - 14.00, og Kirkevængets Skole følger ferieplanen for Århus Skolevæsen.

Langkærskolen:

Nymarkskolen: