Gode råd om skolesamarbejde


| Information om skolen | | Lærere på skolen | | Elever på skolen | | Adresse |

Retningslinier for Skolesamarbejde i TESS Network - Hornslet Skole

Nedenstående er nogle retningslinier, som kan være nyttige, når man kaster sig ud i netsamarbejde med skoler i Danmark eller i andre lande:

Forberedelsesfase:

  • Gør dig forestillinger om, hvad samarbejdet skal indeholde. Skal det være et samarbejde mellem lærere eller skal det være et samarbejde mellem elever? Skal samarbejdet være en del af et emne eller et selvstændigt forløb?
  • Gå på opdagelse i TESS Network: Kig i Lærerprofiler, på skolers hjemmesider eller læs "efterlysninger" efter samarbejdspartnere på TESS Networks Opslagstavle.
  • Efterlys samarbejdespartnere på TESS Networks Opslagstavle eller ret en direkte henvendelse til den bestemt skole eller lærer og præsenter forslaget om et samarbejdsforløb.

Samarbejdsaftale

  • Lav i første omgang ingen videre forpligtelser end et kort, afgrænset forløb, så konkret som muligt.
  • Lav helt klare aftaler om datoer og tidspunkter for kommunikation - husk evt. tidsforskel.
  • Gør meget ud af den fælles forberedelse af emnet. Gå i detaljen for at sikre, at I hver især har forstået aftalen og forventningerne til hinanden.
  • Gå også i detaljen i valg af forløb. Det må ikke være for bredt et emne, Så bliver det for overfladisk og kan ikke bruges til noget.

Samarbejdets formål og indhold

  • Eleverne skal bruge internettet funktionelt. Det må kun være et redskab, som skal bruges netop i det undervisningsforløb. Det at chatte har ikke noget mål i sig selv. De skal lære at bruge det, mens de arbejder med emnet.
  • Man kan tilrettelægge emnet, så eleverne skal spørge til hinanden, således at der er noget de skal (ud og) gøre og så rapportere tilbage.
  • Vær opmærksom på de kreative muligheder. F.eks. inden for billedkunst, foto, musik. Det er en god ide, at supplere e-mails med billeder eller tegninger. Send evt. bånd med fortællinger eller sange.
  • Når man planlægger et emne, er "afhængighedsprincippet" god at planlægge ud fra. At være afhængige af hinandens svar. At hver besvarelse er en forudsætning for at komme videre i forløbet. 1. teori ved læreren. 2.opgave. 3.praksis. og osv. efter samme "recept".