![]() |
| ![]() |
![]() til skoler og børnehaver
Af: Psykolog Hanne Hvolbæk og psykolog Jette Petersen OBSERVATIONSSKEMAET er fremstillet med henblik på en opkvalificering af indstillingsgrund-laget til den vidtgående specialundervisning for normalt begavede børn med specifikke indlæringsvanskeligheder. Materialet har været afprøvet i et stykke tid, og der er sket forskellige revisioner undervejs. Det fremstår nu i sin foreløbigt endelige form.
Formål: Ét er, hvordan barnet fungerer i en struktureret testsituation alene sammen med en voksen, noget andet kan være, hvordan barnet udnytter sine potentialer i den daglige kontekst såvel fagligt som socialt. Hvis man vil have en valid vurdering af et barns undervisningsbehov, er det derfor en forudsætning, at man søger at få sagen fyldestgørende belyst fra så mange relevante vinkler som muligt, herunder en pædagogisk status- eller forudsætningsredegørelse. Vores erfaring med visitationssager til den vidtgående specialundervisning viser, at oplysninger fra skole og børnehave kan være af meget varierende kvalitet, og derfor ikke altid kan bruges i den samlede vurdering af den konkrete sag. Vi satte os derfor det mål at fremstille et materiale, som kunne medvirke til en opkvalificering af visitationsgrundlaget. Arbejdet er sket i samarbejde mellem de to undervisningscentre på Pårup Skole og Rosengårdskolen, hvor vi er tilknyttede som psykologer. Materialet består dels af:
Målgruppe
Opbygning Indhold
Afprøvning I forbindelse hermed er der udsendt et evalueringsskema til de ca. 25 lærere, der har udfyldt skemaet, hvor de spørges om, hvordan det har været at bruge skemaet, og hvordan de vurderer relevansen i indholdet. Tilbagemeldingerne herfra var positive, idet et stort flertal angav, at arbejdet med skemaet var forholdsvis overkommetligt og en god hjælp til at sikre, at man kommer "hele vejen rundt" om barnet. Skemaet har desuden været afprøvet inden for dele af det amtskommunale skolevæsen, hvor det danner grundlag for beskrivelsen af elevforudsætningsdelen i den individuelle undervisningsplan. Denne evalueringsrunde er afsluttet i foråret i foråret 2000, og materialet med de foreløbig endelige justeringer bliver herefter alment tilgængeligt og udlagt på PPR-nettet.
Anvendelse
Fremtidig udvikling
(*) DIALOG er et amtsligt tilbud til primærkommunale PPR-kontorer på Fyn, hvortil man kan indstille børn med store indlæringsmæssige vanskeligheder til tværfaglig udredning og pædagogisk rådgivning. Børnene er indskrevet i DIALOG i perioder på flere uger, hvor de udredes pædagogisk-psykologisk samt tale-, fysio- og ergoterapeutisk, hvis det skønnes relevant. På baggrund af denne udredning afprøves forskellige undervisningsmæssige tiltag og ved afslutningen af forløbet rådgives om pædagogik, og skolemæssige foranstaltninger drøftes med PPR, lærere og forældre. Den mundtlige rådgivning efterfølges af en rapport, hvor også resultatet af disse drøftelser indgår.
|