OversigtLogo Pædagogosk OmstillingPædagogisk Omstilling Om projektet



Pædagogisk Omstilling
Formål
Efteruddannelsesforløb
Projektledelse
Koordinator
Forfattergruppe
Idéforum
Pilotfase
Evaluering
Pædagogisk omstilling

Pædagogisk omstilling er et 2 årigt projekt:

  1. Det første projektår har som formål at udvikle et efteruddannelsesforløb for lærere/ledere, med titlen "Pædagogisk omstilling".
  2. Det andet år er projektets pilotfase. Her skal efteruddannelseforløbet "Pædagogisk omstilling" afprøves af lærergrupper fra forskellige skoler.

Projekt (ad.a)

Projekt Pædagogisk omstilling har til opgave (formål), at udvikle et efteruddannelses-forløb for grundskolens lærere. Efteruddannelsesforløbet skal give kursisterne kompetence til at foretage den løbende pædagogiske omstilling, der til en hver tid gør grundskolen til en af demokratiets grundpiller.

Projektet er organiseret med: Projektleder, projektkoordinatorer, forfattergruppe og Idéforum.

Projektperioden er 01.01.1998 - 31.07.2000. Denne projektperiode indeholder tre faser:

  1. Udvikling af efteruddannelsesforløb (01.01.98-31.07.99),
  2. Afprøvning af resultat (01.08.99-31.01.00),
  3. Evaluering og justering (01.02.00-31.07.00)

Resultatet af projektet er således et efteruddannelsesforløb, der skal udbydes til landets skoler - via Undervisningsministeriets Gule kursuskatalog. Kommuner/skoler, som deltager i Undervisningsministeriets projekt: "Uro-nettet" får en direkte udsendelse af opslaget.

Efteruddannelsesforløb (ad.b)

Efteruddannelsesforløbet, Pædagogisk omstilling et 60 timers teknologistøttet kursusforløb, der afvikles mellem 1.september og 1.maj. Kurset er struktureret i 3 aktiviteter:

  1. Refleksionsmodul: 40 timer til afvikling af 5 kursuslektioner, der gennemføres i samarbejde med kolleger fra egen skole (lærerteam).

  2. Studiemodul: 20 timer til fordybelse i et specifikt emne. Dette gennemføres i samarbejde med kolleger fra andre skoler.

  3. Praksismodul, som foregår som et konkret skolesamarbejde mellem lærerteams. Timerne til dette modul hentes fra undervisnings- og forberedelsestid.
    Kursisterne følger kurset/arbejder med kursusmaterialet i samarbejde med kolleger fra samme skole og har undervejs i forløbet mulighed for at deltage i studiegrupper med henblik på at fordybe sig i særlige problemstillinger. Studiegrupperne er elektroniske fora med deltagelse af kursister på tværs af skoler.

Projektledelse

Ole Hansen, Ledende skolepsykolog, PPR, Hinnerup, Hadsten og Rosenholm kommuner
Søren Grøn Person, Pæd. Konsulent, Undervisningsministeriet

Projektkoordinator

Pia Guttorm, Konsulent, PPR, Hinnerup, Hadsten og Rosenholm kommuner

Forfattergruppen

Jørgen Husten, Lektor, Århus Universitet
Kjeld Fredens, Uddannelseschef, Vejlefjord
Niels Egelund, Professor, Danmarks Pædagogiske Universitet
Thomas Nordahl, Docent, NOVA, Norge
Ole Hansen, Ledende skolepsykolog, PPR Hinnerup

Idéforum

Inger Mette Kirkeby, Arkitektskolen, Århus
Per Møller Janniche, Undervisningsministeriet, Indholdskontoret
Niels Dueholm, Forvaltningchef, Karlebo Kommune
Henning Christensen, Skoleleder, Vesløs-Øsløs skole, Thisted kommune
Line Skov Hansen, Lærer, Korsholm skole, Hinnerup kommune
Runa Rathmann, Skoleleder, Sønderriisskolen, Esbjerg kommune
Anne Birgitte Methling, Lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet, Århus
Alfred Bisgård, Skolevejleder, Hadsten skole, Hadsten kommune
Hanne Gertz, Skoleleder, Korsholm skole, Hinnerup kommune
Annie Wernblad, Skoleleder, Mørke skole, Rosenholm kommune
Palle Bendsen, Lektor, Københavns Dag- og Aftenseminarium, København
Ole Lauth, Forstander, Egmont Højskolen, Hou
Bo Ørsnes, Pæd Konsulent, Undervisningsministeriet

Pilotfase

Refleksionsmodulet samt dele af Studiemodulet (reduceret timetal) afprøves som et pilotprojekt fra 1.september 1999 - 1.marts 2000.

Følgende skoler - og dermed antallet af lærere deltager i projektets pilotfase:

Afprøvningen indbefatter et "Opstartsseminar" og et "Evalueringsseminar". Det første seminar afholdes den 1.-2.september 1999 på Egmont Højskolen. Evaluerings-seminaret" afholdes den 10.-11.februar 2000 på Vejle Fjord.

Evaluering

Pilotfasen afsluttes med en evaluering, der foretages af Forfattergruppen med henblik på at justere og færdiggøre det endelige kursusmateriale.

Evalueringsrapport (PDF-format 118 kb)