OversigtLogo Pædagogosk OmstillingPædagogisk Omstilling Om kurset



"PÆDAGOGISK OMSTILLING"
- ET TEKNOLOGISTØTTEDE EFTERUDDANNELSESFORLØB

Baggrund
Formål
Mål
Forudsætning
Indhold
Arbejdsmetode
Tutor
Opslagstavle
Fælles
Baggrund

Skolen er på en og samme tid en samfundsinstitution forankret i traditioner og samtidig en dynamisk faktor i et moderne samfunds omstillingsproces.
Et forhold - eller dilemma, som stiller særlige krav til skolens aktører: elever, lærere og forældre. Hvor skolen tidligere var en institution, der formidlede viden og værdier samt føjede færdigheder til de kommende generationer, så er skolens opgave i dag og igen i morgen af en helt anden karakter. Mens stabilitet og kundskab var værdier i den gamle skole, så bliver ændring og forandringer kvaliteter i morgendagens skole.

Elevernes ønske om at være med til at bestemme udvikling og takt vil stille læreren i helt nye roller, hvor pædagogik, didaktik og metodik kommer ud for løbende omstilling.
Disse nye lærerroller vil, på den ene side indeholde et værdisæt, hvor de menneskelige ressourcer prioriteres højt på samfundets dagsorden og på den anden side aktivt tager del i den løbende pædagogiske omstilling, der følger med et samfund i konstant forandring.
Kurset "Pædagogisk Omstilling" henvender sig til grupper af lærere, som vil arbejde med denne problemstilling.

Kursets formål

Efteruddannelsen (kurset) arbejder med de værdier, der skal indgå i en pædagogisk omstillingsproces, hvor undervisningen giver eleverne udfordringer og gennem disse udfordringer bedre bliver i stand til at fastholde elever i en uddannelsesmæssig sammenhæng, hvor den enkelte og gruppen får sine særlige forudsætninger tilgodeset og deltagelse i sociale sammenhænge styrket.
Efteruddannelsen arbejder derfor udfra en forståelse af sammenhængen mellem etik, filosofi, pædagogik og psykologi.

Mål

Formålet med "Pædagogisk Omstilling" er, at deltagerne bevidstgør og udvikler pædagogiske og metodiske strategier:

Forudsætning

Forudsætning for deltagelse er:

Indhold

Efteruddannelsen arbejder ud fra en hypotese om, at omstillingsprocessen for lærerne indarbejdes bedst, når læreren indgår i et kollegialt team.
Kurset bygger på en vekselvirkning mellem lærernes daglig praksis, som lærerne ønsker ændret og den teoretiske dimension, der indføres til støtte for den pædagogiske omstilling og nytænkning.

Efteruddannelsen er delt i tre niveauer:

Refleksionsniveauet er opbygget over en nøgletekst, der indeholder nedenstående kapitler.
Hvert kapitel udgør et kursusmodul:

  • Omstilling i en historisk belysning
  • Etik og værdigrundlag.
  • Klasseværelset.
  • Skolens elever
  • Adfærdsproblemer
  • Den intelligente skole

Arbejdsmetoden

Refleksionsniveau:
Hvert lærerteam samarbejder om de enkelte kursusmoduler. Det betyder, at hvert lærerteam:

  1. udarbejder en studieplan, der redegør for, hvorledes kursusmodulerne tænkes afviklet i den angivne kursusperiode

  2. arbejder med tekster, referencer, opgaver direkte fra Internettet eller materialet downloades/printes og fremstår således som sædvanligt tekstmateriale. Materialet til hvert kursusmodul findes på Pædagogisk Omstillings web-sites.

  3. samarbejder om refleksioner, diskussioner og formulering af besvarelser af modulopgaver

  4. indsender modulbesvarelserne til den pågældende studiegruppe, hvorefter tutor kommenterer det enkelte teams refleksioner over praksis og teori.

Fordybelsesniveau:
Lærerteamenes "mødested" er kursets elektroniske studiegrupper. Her knyttes de involverede lærerteams og PPR kontorer sammen i et netværk. Formålet med studiegrupperne er at transformere de overvejelser, som arbejdet med nøgleteksterne har bibragt de enkelte lærerteams, til daglige erfaringer i arbejde med at omstille sin lærervirksomhed.

Studiegruppernes temaer er identiske med kursusmodulernes. Det betyder, at besvarelserne i studiegrupperne er også er åbne for kommentering fra de øvrige deltagere og tutorer.
Hver enkelt lærer har i studiegruppen mulighed for - i dialog med andre lærere, at fordybe sig i pædagogiske forhold eller problemstillinger, som har den enkeltes interesse.
Alle indlæg, besvarelser, kommentarer, uddybninger, tilføjelser med mere placeres i den relevante studiegruppe.

Projektniveau:
I løbet af kursusperioden skal alle lærerteams planlægge og gennemføre et projekt. Planlægningen kan foretages i samarbejde med et lærerteam fra en anden skole.
Projektet skal omhandle et konkret forældremøde i egen eller kollegas klasse. Forældremødets tema skal defineres i forhold til formålet for "Pædagogisk omstilling", og derfor sættes fokus på skolens og lærernes værdigrundlag i den daglige virke og undervisning.

Tutorerne fra "Refleksionsniveauet" er tilknyttet de enkelte lærerteams som vejledere for disse pædagogiske projekter.

Tutor

Tutorerne i Pædagogisk omstilling er som kursets forfattere, ansvarlig for modulernes indhold. Til hvert kursusmodul og studiegruppe er der navngivet en ansvarlig tutor. Tutorerne sidder fjernt i afstand - men tæt i kontakt.
Tutorerne har til opgave at kommentere besvarelser fra lærerteamene samt at sikre en faglig diskussion i studiegrupperne, som kan støtte omstillingsprocesser.
(I kursets afprøvningsfase er tutorerne identisk med forfattergruppen.)

Pædagogisk opslagstavle

Den pædagogiske opslagstavle er et sted, hvor lærerne kan udveksle hilsner, tips, referencer, komme med idéer og stille forslag . En moderne opslagstavle, hvor alle typer af meddelelser kan findes.

Fælles for efteruddannelsens tekster og idéer

Alle tekster er afstemt med de tanker og den ånd, som ligger til grund for følgende dokumenter: